Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trendspaning

/

Annons

Ibland gör jag mentala listor över saker som är trendigt. Grejer som är rätt just nu. Det roliga är att jag alltid tänkt att trender är något man förknippar med mode. Men tvärtom så är ju allting betonat i trendcykler.

I bloggvärlden är vi upprörda över hur elaka tjejer är mot andra tjejer. Hur de vassa kommentarerna haglar, hur högstadiemobbingen nästlat sig in i kommentarsfälten. Vi fnyser med rynkad, id-sminkad näsa åt dem som inte gillar Alexander Wangs vårkollektion.

Resten av världen ägnar sig åt att prata om svininfluensasprutan. Den är det nya vädret i topplistan över samtalsämnen. Har man tagit den eller ska man? Gör den så ont som alla säger? Trillar armen verkligen av som det står på en kvällstidnings förstasida i fettext?

Eller förresten, alla tjejer mellan 12 och 17 ägnar sig åt en Idolbesatthet som får en djävulsdyrkare att blekna med sina upp- och nedvända krucifix och svarta ljus. Jag finner det otroligt intressant, och läskigt om jag ska vara ärlig, hur en människa kan bli så fullkomligt begeistrad i en annan människa. Som hon aldrig träffat. Som hon sett i TV-rutan presenterad av en tandkrämsreklamsleende Jihde. Är det inte ett märkligt fenomen hur det kan bli en sorts masshysteri där unga tjejer gråter sig till sömns över en person de på intet sätt känner mer än vad face bookrutan på nätet berättar?

I min listälskande hjärna räknar jag och kategoriserar olika sorters Idolälskare under mitt jobb med Idolturnén. För i en masshysteri där popsnören till pojkar med tindrande blickar är inkluderade finns det solklara trender även där. Bäst är tjejerna som följer med cirkusen land och rike runt. Som med sina brunkrämsinsmorda ansikten, idominvita läppar och tuperade hår matchar de svajiga kajalstrecken runt ögonen med spritpenneritade armar där hjärtan och Idolernas namn trängs. Det finns en idoghet och övertygelse i deras beteende som gör att man måste beundra dem en smula. De förklarar skrikande sin kärlek och vevar desperat med pappskyltar nedklottrade med ord om evig kärlek. Att det nästa år är en ny sammetsögd kille som får dem att smälta hemma i IKEA-soffan existerar inte. Här och nu är det mormors handmanglade lakan som blivit rivna i strimlor och täckta med namn, knuta som en bandana runt pannan.

Och apropå modetrender (om man kan räkna en lakansbandana som modetrend alltså) så är jag lika förbluffad som alltid över att vi faktiskt går på det här med designsamarbeten. Sonja Rykiel for H&M är på alla modeintresserades läppar och festen i Paris var tydligen det mest spektakulära på mycket, mycket länge. Men att underkläderna ser ut som vilka H&M-underkläder som helst, men kostar 75 procent mer, glöms liksom bort i den signaturrandiga euforin.

Mer läsning

Annons