Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reggae-gung på teatern

/
  • Sångaren Marcus Berg dansade fram och tillbaka barfota på scen. Med armarna utsträckta, hoppandes och sjungandes, verkade det snarare som om han predikade sina texter än sjöng dem. Foto: Mattias Pettersson

Sveriges finaste reaggekollektiv Kultiration fick Östersund att dansa till baktakt på fredagens konsert på Storsjöteaterns studioscen.

Annons

Sångaren Marcus Berg dansade fram och tillbaka barfota på scen. Med armarna utsträckta, hoppandes och sjungandes, verkade det snarare som om han predikade sina texter än sjöng dem.

Redan från första anslag var det klart att det inte var en ”stå still och se på”-konsert. Publikmassan framför scenen blev bara tätare och tätare ju längre kvällen gick.

Det är på konserter som denna som teaterkällaren gör sig bäst, när bandet och publiken kommer nära varandra.

En bra sak med Kultiration är att de inte låter sig fångas av en genre. Dragspelsmelodier på folkmusiksätt, jazziga basslingor och bluesigt gitarrspel är bara några exempel på bandets spännvidd. Att de samtidigt vågar visa sin bredd live är beundransvärt.

Efter fyra fullängdare har de också arbetat upp en bra setlist. Låten ”Lejoninna”, som inledde konserten är ett bra kvalitetstecken från senaste albumet. Men bland kvällens höjdpunkter fanns även ”Tradition” och avslutande ”En timme kvar att leva”.

Tyvärr var det dåliga ljudet en följetong under hela konserten. Skorrande bastoner och vassa diskanter rimmar illa med den rytmiska musiken.

Stundtals kom rundgångar krypande och nästan hela tiden gestikulerade musikerna om att de inte hörde sitt instrument i monitorerna på scen. Att flera konsertbesökare lämnade lokalen med smärre huvudvärk kan däremot inte förändra det faktum att publiken njöt av sin kväll med Kultiration.

Mer läsning

Annons