Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per Ragnar är färdig med ondskan

Annons


Per Ragnar är den folkkäre skådisen, Bergmanmedarbetaren och tv-stjärnan som flera gånger stigit ut ur rampljuset. Och tillbaka in igen - nu med "Låt den rätte komma in".

För att vara troende sysslar Per Ragnar ovanligt mycket med ondskan.

I "Låt den rätte komma in" med biopremiär på fredag spelar han en otäck roll som visserligen hade kunnat vara betydligt otäckare. Han är barnvampyren Elis mystiske följeslagare Håkan, en blandning mellan styvpappa och assistent vars uppgift är att skaffa färskt blod.

Men de allra mörkaste dragen hos Håkan fick stanna i filmens förlaga, John Ajvide Lindqvists roman.

-När vi jobbade med filmen reagerade folk starkt: "Spelar ni in Ajvides bok? Det är det vidrigaste jag läst. Och vem spelar du? Håkan? Håkan?!" säger Per Ragnar.

Själv har Per Ragnar ännu inte läst boken. Han vill se filmen först.

-Men de säger att Håkan är pedofil i boken. Och jag som vill se honom som the good guy. Han ger ju blod för att Eli ska överleva.
Stora tv-roller

Rollen i "Låt den rätte..." är en sorts comeback för Per Ragnar, 67. Ytterligare en. För han har gått in och ut ur den svenska offentligheten många gånger sedan tv-debuten i "Hönssoppa med korngryn" 1968.

Störst uppmärksamhet fick han under åren kring 1970, med stora roller i tv-serierna "Röda rummet" och "Någonstans i Sverige".

-På den tiden kom jag alltid högt i omröstningar om bäste skådespelare eller snyggaste man tillsammans med Allan Edwall och Sven-Bertil Taube. Till slut hade jag gjort alla existerande roller som ung man, så då var jag trött på mitt eget ansikte. På 70-talet började jag åka landet runt med föreläsningar på gymnasieskolor, fängelser och ålderdomshem. Jag pratade om droger, kärlek, homosexualitet - ämnen som inte så många tog upp på den tiden.

1980 satt Per Ragnar plötsligt i tv-rutan som Lennart Hylands efterträdare i soffprogrammet "Gomorron Sverige", ett program på kanalmonopolets tid som sågs av alla kolbaserade livsformer i Sverige. Därefter var det dags att stiga åt sidan igen:

-Jag tyckte att det skulle vara intressant att se hur näringslivet fungerar, och så blev jag invald i Åhléns styrelse. Därefter tillbringade jag 15 år med att föreläsa och skriva böcker.
Oväntad Hitlersuccé

Men inte bara föreläsa och skriva. 1992 hade han premiär för enmansföreställningen "Hitlers bordssamtal", en av karriärens mer oväntade framgångar.

-När jag märkte att nynazismen var på väg till Sverige ville jag upp på barrikaderna. Jag hittade en bok med Hitlers bordssamtal och skrev under tre år min text utifrån den.

-Jag sade till ägaren av Mosebacke att jag ville ha en vecka där det inte skulle komma så många människor, för det här var egentligen inte teater. Och sedan stod plötsligt fantastiska recensioner i Aftonbladet och Dagens Nyheter.
Upptäckt av Killinggänget

"Hitlers bordssamtal" kom att framföras 350 gånger under åtta år och spelas i en tv-version. Dessutom förde den in Per Ragnar i karriärens nästa fas: Killinggänget.

-De visade sig vara Hitlerfreaks och gillade min gestaltning. Jag trodde att de skämtade när de ringde: "Visstvisst, Killinggänget..." Men det slutade med att jag spelade med Erland Josephson, Stina Ekblad och Johan Rheborg i "En liten film om döden".

Regissör: Tomas Alfredson. Vilket för oss fram till fredagens premiär, regisserad av just Alfredson.

-Jag tycker att det är fantastiskt att få vara med igen, säger Per Ragnar.

-Men efter den här rollen ska jag spela Kejsar Zing i "Kenny Starfighter" och har en roll i filmen "Psalm 21" där jag påminner om Jan Malmsjös präst i "Fanny och Alexander". När det är över kräver jag att få spela en intelligent läkare eller jurist. Någon som gör gott.

Mer läsning

Annons