Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknaden dränerar skolan

/

"I dag är det lättare att starta en friskola än en korvkiosk". Uttalandet kommer från Lärarförbundets ordförande, Eva-Lis Preisz. Ja, friskolor är ofta en väldigt bra affär, enkla att starta - och lönsamma.

Annons
Enligt en granskning från SVT:s Rapport valde en tredjedel av de bolag som driver friskolor att ha utdelning på bolagens aktier under 2007. Totalt delades 84 miljoner kronor ut!
Friskolesverige är en miljardindustri. Totalt gick fem av sex aktiebolag som driver egna skolor med vinst förra året. Den sammanlagda vinsten för de 300 bolagen uppgick till drygt en halv miljard.
Med denna sifferpresentation som fond blir ju intrycket att landets friskolor är guds gåva till eleverna! Vinst är ju normalt förknippat med fina prestationer - man har gjort ett bra jobb och belönas med avkastning. Med friskolorna är det dock inte så enkelt.
Walthers friskolor gjorde förra året en vinst på 8,3 miljoner varav 8 miljoner gick rakt ner i ägarnas fickor. Samtidigt har Skolverket riktat kritik mot fyra av bolagets gymnasieskolor på grund av för få specialpedagoger och låga kunskapsresultat. Vad kostar en specialpedagog, en halv miljon per år?
Prioriteringen är hur som helst tydlig - profiten blir det övergripande målet, undervisningen hamnar som en restpost.
Lärare är en av skolans största utgiftsposter. Att anställa en obehörig lärare är ofta billigare än en behörig. Inom friskolorna är andelen lärare, omräknat till heltidstjänster, med pedagogisk högskoleexamen i genomsnitt 67 procent jämfört med 87 procent för den kommunala grundskolan.
Tittar man totalt på samtliga lärare håller sig friskolorna med 7,6 lärare per 100 elever medan kommunala skolor har 8,4 lärare per 100 elever. Det borde inte vara tillåtet att spara på kompetenta lärare för att tjäna pengar.
Vi tillåter inte att privata företag driver militära förband eller fängelser, de är helt enkelt för viktiga för samhället. Med skolan däremot, vår allra viktigaste institution, låter vi marknadskrafterna i princip härja fritt.
Förlorarna är kommunerna som får stora problem att planera sina skolbudgetar och eleverna - i synnerhet de elever som på grund av till exempel ett funktionshinder nekas plats i en klass - som riskerar sämre utbildning på grund av vinsthungern.
Den kommunala skolan vilar på andra principer, där finns inget avkastningskrav, det övergripande målet är alltid att bedriva en så bra undervisning som möjligt. Istället för vinstmaximering gäller kunskapsmaximering.
Det betyder inte alltid att resultaten blir det önskade, vi känner ju alla till bristerna i skolan.
Och det är just därför som bolagens aktieutdelningar är så provocerande - pengarna hade ju kunnat göra så mycket större nytta på annat håll!

Mer läsning

Annons