Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Hallsberg blev länsat på mat den där natten”

/

På tisdagens ledarsida skrev jag om initiativkraft i snöstorm och pizzaläget i Närke.

Annons

Det var dumt. Dumt var också att jag litade på ett kvällstidningsreportage. Det finns i alla fall fler vinklar än resenärens när tågen står stilla. Faktum är att jag under 15 år som järnvägsman varit med om en och annan ovädersnatt. Dessutom var det inte länge sen jag läste Åke Johanssons Trainspottern, så jag borde ha lagt ihop två och två.

Hur som helst fick jag i förrgår tidernas skällbrev av en tågmästare som var med när tågen stod stilla i Hallsberg häromnatten. Så här skriver Jennifer Högberg (i utdrag): ”Mitt tåg sträckan Göteborg–Hallsberg skulle ha varit i Hallsberg 12.25, vi var inne i Hallsberg 22.00. Mellan klockan 10.00 och 22.00 varken åt jag eller gick på toaletten. All den mat, dryck, godis och fikabröd vi hade ombord på tåget skänkte vi bort … Du hade visst en helt originell och unik idé om pizzerior i Närke. Skämtar du? Hallsberg blev länsat på mat den natten! Klart vi levererade pizza till tåg!

En av mina kollegor fick en pizzabagare att göra 90 sallader som kördes i taxi till Kumla där ett tåg satt fast. SJ-personal använde sin egen plånbok för att handla på ICA i Hallsberg till tågen. När personer som jobbat så länge som mina kollegor gjort fortfarande klockan 03.00 på natten springer och serverar resenärer kaffe, är det ett hån att läsa om vår så kallade initiativkraft!”

Så långt Jennifer Högberg. Jag förstår hennes ilska. Däremot vidhåller jag min kritik mot SJ:s sätt att anställa timanställda. Och jag fortsätter att påstå att splittringen av en redan konkurrensutsatt järnväg i mindre företag bara kan göra problemen värre. Inte minst under ovädersnätter.

Ju längre Banverket är från kunderna desto sämre. Att de borgerliga framhärdar i att gå vidare till avregleringens sista led är inget resenärerna vinner på.

Svante Säwén

Mer läsning

Annons