Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotning rätt väg till bättre miljö

/
  • Det är regeringens sak att få bort skrotbilarna från trafiken och det effektivaste sättet är att genast införa en skrotningspremie igen, menar signaturen ”Maskrosen”.Foto: Jan Andersson

Annons

Regeringen går fel väg när det vill ha bort de gamla miljöförstörande fordonen från trafiken. De verkar snarare gå Volvo och Saabs ärenden.

Ta till exempel en lågavlönad arbetare som jag. Inte byter jag ut min gamla katalysatorsaknande bil mot en ny utan försöker byta upp mig till en nyare bättre begagnad bil.

Men jag har bara en parkeringsplats och där står den gamla bilen som jag måste bli av med först. Om det fanns en rejäl skrotningspremie och jag fick låna innehållet i ungarnas spargrisar så kanske jag hade handpenningen till en nyare bil. Så länge den gamla bilen står kvar så blir det ingen bilaffär alls.

Varför har inte Volvo och Saab hängt med i utvecklingen mot billigare, mindre och bensinsnålare bilar?

Man behöver ju bara en bil som motsvarar ens behov och inte stora skrytbilar.

Ta till exempel franska Citroen; de har bilar i storleksordning som skiftnycklar har från ett och uppåt. De har alltså varit förutseende och drabbas inte heller så hårt av krisen i bilindustrin.

Det kan inte vara regeringens sak att hålla Volvo och Saab under armarna om inte deras bilar är efterfrågade av kunderna. Däremot är det regeringens sak att få bort skrotbilarna från trafiken och den bör därför genast införa en skrotningspremie igen.

Då får vi nyare bilar och bilhandlarna omsättning och i slutändan köper det med nyare bilar en helt ny bil. Så långe skrotbilarna fortfarande rullar har regeringen misslyckats i sitt miljötänkande.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons