Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagan om Jesus ställs i nytt ljus

Grunden till den kristna folksagans Jesusgestalt är delvis de personer vi kan vaska fram som ”historisk Jesus”.

Annons

Den korsfäste ”Jesus” var en samaritansk rebell som tog med sig sina följare upp på sitt heliga berg, Gerisim, och avrättades av Pontius Pilatus för försök till revolt.

Rebeller korsfästes av romarna och deras kroppar hängdes utefter vägarna som allmän varning. Det troliga är att denne ”Jesus” och hans följare hängdes upp på vägen mellan Tirathaba och Jerusalem, likt korsfästningarna under Spartacusrevolten, och de fick hänga där till kadaverfåglarna gjort sitt. Denna revolt finns återgiven i historikern Josefus bok ”Judiska Fornminnen”, bok 18, kapitel 4, vers 1, vilken är att se som det verkliga ”Testimonium Flavianum”.

Att denne rebell var en av inspirationskällorna till den kristna myten verifieras av Johannes okände författares 8.48: ”Judarna svarade och sade till honom: ”Hava vi icke rätt, då vi säga att du är en samarit och är besatt av en ond ande”” Den romerske historikern Tacitus träffade på de samaritanska kristna i början av 100-talet och eftersom samaritanerna inte trodde på de dödas uppståndelse så det är inte konstigt att ingen uppståndelse nämns i samband med deras Kristus. Samaritanerna hade föreställningen om att deras Kristus, Taheb/förlossaren, skulle vara återkomsten av Josua, den militäre ledaren från den Gammeltestamentliga folksagan. Eftersom Josua och Jesus egentligen är samma namn inväntade alltså samaritanerna Jesus återkomst redan innan den kristna folksagan om Jesus Kristus uppstod.

Kent Backman

J Den korsfäste ”Jesus” var en samaritansk rebell som tog med sig sina följare upp på sitt heliga berg, Gerisim, och avrättades av Pontius Pilatus för försök till revolt.

Kent Backman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons