Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turismen tål konjunktursvackor

/

Annons

Turism i Jämtland Härjedalen är en basnäring som omsätter 3,3 miljarder kr per år och ger 3 800 årsarbeten. 8 miljoner gästnätter per år förläggs till länet. De senaste sommarveckorna har länet igen visat sin förmåga att vara värd för både nationella och internationella evenemang och konferenser. Erfarenheten visar att turismnäringen klarar tider med lågkonjunktur bättre än många andra näringar. För att den positiva turismutvecklingen ska kunna fortsätta är fortsatt destinationsutveckling, ökad tillgänglighet och hållbarhet tre nyckelfrågor.

• Destinationsutveckling: För att skapa en attraktiv destination måste många områden finnas med i utvecklingsarbetet. Det handlar om att ha ett bra utbud av attraktioner, aktiviteter, smakupplevelser, boende och starka evenemang. Men även om att ha en genomtänkt arkitektur, en bra trafiksituation och styrka i marknadsföring och försäljning.

All erfarenhet, även från forskarhåll, pekar på att destinationer med starka organisationer i form av destinationsbolag eller motsvarande också haft en positiv utveckling. Ett tydligt samarbete mot gemensamma mål, även om det finns en inbördes konkurrens, skapar utvecklingskraft och möjlighet att etablera starka reseanledningar och skickar viktiga signaler till både gäster, investerare och offentliga aktörer. Vemdalen är ett område där det nu finns långt gångna planer på att etablera ett starkt destinationsbolag liknande sådana som redan finns på andra destinationer i länet.

• Tillgänglighet: Med Jämtland Härjedalens geografiska läge är ökad tillgänglighet en annan nyckelfråga. Ett exempel som visar på vikten av detta är att det under ett veckoslut under högsäsong kommer besökare motsvarande en mindre stad på 20 000–25 000 personer till Funäsdalsområdet och de allra flesta av dessa åker med egen bil. Att våra gäster smidigt ska kunna ta sig till destinationerna är nödvändigt för att turismen ska fortsätta utvecklas. Tillsammans med våra destinationer för vi därför ständiga dialoger med Luftfartsverket, Vägverket och Banverket och de olika transportörerna för att hitta nya lösningar och förbättra de som redan finns. I dag arbetar vi bl a med LFV, Visit Sweden, Skistar Åre och Turist- och kongressbyrån i Östersund för att etablera direktflyg även från Holland till Åre Östersunds flygplats.

• Hållbarhet i alla delar: En tredje nyckelfråga är långsiktig hållbarhet, av både miljö- och konkurrensskäl. För att lyfta frågan och för att stimulera hållbarhetsarbetet finns en regional policy för en hållbar turismutveckling och på många destinationer pågår ett mer konkret arbete med frågan. Det handlar om att minimera resursförbrukning och produktion av avfall men även om ökad lönsamhet och ekonomisk hållbarhet. Den sociala hållbarheten, att utifrån de lokala förutsättningarna skapa bra möjligheter för att bo och arbeta på orterna, bäddar för att vi kan rekrytera den duktiga personal som är så avgörande för att våra gäster ska fortsätta uppskatta våra fantastiska miljö- och kulturvärden.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons