Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spara inte in på den viktiga färdtjänsten

/
  • Det räcker inte med 26 resor på en månad för de som är mest handikappade om de har behov av att förutom att göra sina inköp, även ha ett socialt liv, skriver debattören.    Foto: Håkan Luthman

Strax före nyår fick de som är berättigade till färdtjänst i Östersunds kommun, en hälsning från kommunen.

Annons

Antalet färdtjänstresor begränsas från och med januari 2010 till 26 enkelresor per månad, arbetsresor borträknas. Finns det behov av ytterligare resor ska särskild ansökan göras. Tjugosex enkelresor innebär högst 13 resor tur och retur per månad. Om man åker till affären två gånger i veckan så går det åt tjugo sådana enkelresor på en normal månad. Då återstår sex enkelresor, har man då ett extra stopp/ärende vid en av turerna varje vecka ,så återstår det en enkelresa per månad.

Jag har tidigare suttit i rullstol, oförmögen att förflytta mig själv, så jag vet vad många stopp det kan bli när man inte själv kan förflytta sig den minsta bit. Så är verkligheten i dag för många rullstolsburna och synskadade.

Begränsningen i antalet resor gör kommunen för att de måste spara. Har någon konsekvensanalys gjorts? Hur mycket i kronor och ören beräknar kommunen spara genom denna begränsning? Vilka konsekvenser får det för de färdtjänstberättigade?

Besparingen får den konsekvensen att de mest handikappade förlorar sin rörelsefrihet. Antalet resor kommer för dessa kommer knappt att räcka till det absolut nödvändigaste på en månad

Vi har rätt att vara med, även när vi är som mest handikappade utan att behöva fråga någon annan om lov att åka en extra gång. Det räcker inte med 26 resor på en månad för de som är mest handikappade om de har behov av att förutom att göra sina inköp, även ha ett socialt liv.

Åker vi för mycket? Jag tror inte det, vi får ju betala för varje resa och har små inkomster att röra oss med. Vi måste själva kunna få besluta när vi ska göra en resa, det kan inte vara kommunens tjänstemän som aldrig har varit i vår sits som ska bestämma det. Det är nog mycket problem i vardagen ändå för den som är handikappad , man ska inte behöva bli trampad på inte betrodd att avgöra själv när man har behov av att göra en resa. Har man fått färdtjänst så måste antalet resor vara rimliga.

Kan Ni i nämnden tala om hur Ni har räknat. Oavsett vad ni kommit fram till för någon siffra så är summan fel. Priset vi får betala är för högt, för vi i får betala med vår rörelsefrihet i relation till våra handikapp.

Färdtjänsten uppfyller inte sitt syfte att kunna röra sig som andra, för de mest handikappade i fortsättningen.

De måste ta färdtjänst varje gång de ska uträtta ett ärende, varje gång de ska komma ut.

De som utför färdtjänsten är värda sin vikt i guld. Färdtjänsten är istället för ögon och ben, man kan vara med som andra oavsett handikapp. Kommunen får inte spara på färdtjänsten.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons