Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sahlin ett offer för sin egen profil

/
  • Oppositionsledaren Mona Sahlin hade sin berömda röda Louis Vuitton väska med vid söndagens partiledardebatt i SVT:s Agenda i Stockholm.Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Nu har det hänt igen. Mona Sahlin hängs ut i media.

Annons

Skälet denna gång är att hon äger en dyr handväska av märket Louis Vitton värderad till ungefär 6 000 kronor. Att ärendet är viktigt för socialdemokratin framgår av att Lundy-Wedins pressansvarige hävdar att en handväska som till utseendet förefaller identisk med Sahlins i själva verket är en billig kopia.

Naturligtvis är händelsen en bagatell och motsvarande kritik skulle knappast drabba varken en framgångsrik man eller någon politiker inom alliansen. Men i viss mån är mediediskussionen självförvållad. Sahlin och hennes medarbetare, så kallade ”Spin doctors”, har under lång tid byggt upp en bild av Sahlin som en okonventionell, och gräsrotsförankrad förespråkare med patos och empati för de svagaste grupperna i samhället. Denna image förstärker också Sahlin i och med sin återkommande kritik av alliansen för dess försämringar för arbetslösa, sjukskrivningar och pensionärer. Problemet blir att mediebilden av Sahlins privatliv och livsstil än en gång kolliderar med hennes uppbyggda offentliga image. Detta hade knappast heller kunnat hända om Sahlin inte tidigare kritiserats i media för privat användning av tjänsteanknutet kontokort, obetalda skatter och dagisavgifter, ca 60 000 kr parkeringsböter och ett alltför nära umgänge med kändisvärden

Själv är jag mycket tveksam till att exponera politikers privatliv i massmedia. Men min uppfattning är ointressant, eftersom det för politiker är väljarnas uppfattning som är avgörande. En grundregel i all typ av PR-verksamhet är att olika budskap måste vara kongruenta, det vill säga stämma överens med varandra. Och detta gäller inte för Mona Sahlin (även om jag själv tror att hon mycket väl skulle kunna bli en bra statsminister med en modern och lyhörd ledarstil). Min gissning är därför att Socialdemokraterna, jämfört med förra valet, kommer att förlora sig in i regeringsställning bland annat beroende på Miljöpartiets framgångar och Kristdemokraternas och Centerpartiets motgångar. Dessutom är oppositionen i hög grad hjälpt av alliansens, och i synnerhet moderaternas, fumligheter. Idén med att lansera sig som det nya arbetarpartiet och samtidigt försämra för de fattigaste pensionärerna (de flesta över 85 år), svårt cancersjuka och a-kassan i en begynnande lågkonjunktur förefaller inte särskilt väl genomtänkt. Detta gäller även om huvudintentionerna bakom dessa reformer knappast är orimliga. Men fumligheten med att lansera och förklara dem är, milt uttryckt, uppenbar. Den inkongruensen mellan retorik och handling är dessutom betydlig större än vad som gäller för Sahlin.

I själva verket tycks alliansen missat en av grundbultarna i all typ av propaganda. Det är inte verkligheten som styr oss, utan våra föreställningar om den (vetenskapligt kallad för Thomasteoremet). Kunskapen är knappast ny eftersom potentiella jorden-runt seglare redan på 1400-talet sägs ha avstått från sina ambitioner eftersom de trodde att jorden var platt. Att inkongruenta budskap är kontraproduktiva för att påverka har man dessutom faktiskt vetat ända sedan forskningen om massmedia intensifierades det vill säga i åtminstone 50 år.

, professor i sociologi vid Mittuniversitetet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons