Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan vi göra Norrland mer attraktivt

/
  • Nyrekryteringen till skogsentreprenörer har varit knapp under flera år. I dag klaras en stor del av nyplanteringen av Norrlands skogar med hjälp av säsongsarbetskraft, skriver Norrlandsförbundet.Foto: Johan Gunséus/SCANPIX

Annons

Under den senaste femårsperioden så har företag allt oftare signalerat att de inte kan få tag i den arbetskraft man så väl behöver. Det gäller strategiska tjänster som kräver specialiserade utbildningar men även företag med bredare personalbehov.

För exempelvis gruvnäringen har vi sett hur sysselsättningen ökat kraftigt i kommuner som Kiruna och Gällivare och hur det uppstått arbetskraftsbrist.

Det märks även inom skogsindustrin där nyrekryteringen till skogsentreprenörer har varit knapp under flera år. I dag klaras en stor del av nyplanteringen av Norrlands skogar med hjälp av säsongsarbetskraft från nya EU-länder som Polen och de baltiska länderna.

Avgörande för människors möjligheter att stanna i eller flytta till en mindre kommun är ofta möjligheten till arbete. Detta gör att företagsklimatet i framför allt de norrländska inlandskommunerna blir en avgörande fråga.

Men även samhällets regelverk behöver utvecklas i syfte att göra det lättare att starta och driva företag i mindre kommuner och i glesbygd.

Förslag om höjd dieselbeskattning är ett direkt och hårt slag mot verksamhet i glesbygd. Komplicerade plan- och tillståndsregler gör det svårt och tidsödande för nya verksamheter att komma igång.

Näringslivet och politiken kan skapa en positiv utveckling för Norrland, men då krävs samverkan med ett tydligt mål.

Se över regelverken för företagande utifrån ett regionalt perspektiv. Det ska vara attraktivt att starta och driva företag utanför de stora städerna. Behöver man ha samma komplicerade plan- och tillståndsprocesser i glesbygd som i större tätorter?

Se över de ekonomiska styrmedlen i miljöpolitiken. Skatter som syftar till att stimulera en överföring av transporter från bil till järnväg eller fartyg har liten verkan där det varken finns hav eller järnvägar. De blir bara en straffskatt på avstånd och boende i glesbygd. De kan därmed också helt motverka sitt syfte.

Arbetskraftsbristen är ett allvarligt problem och ett hot mot Norrlands inlandskommuner.

Vi behöver kraftsamla i norrlandslänen i en långt starkare samverkan mellan politiker, näringsliv och andra aktörer.

Vi vill se och uppleva ett kraftfullt Norrland med attraktiva kommuner och en stark lokal arbetsmarknad som lockar de arbetssökande som företag och andra sektorer behöver.

Vi måste gemensamt planera för att den arbetskraft som utbildas i norr och som vill stanna, skall ha den möjligheten. Tillsammans kan vi göra Norrland, de nio landskapen från Gästrikland till Norrbotten än mer attraktivt.

Catharina Ottander, vd

Norrlandsförbundet

Ewa Back, ordförande

Norrlandsförbundet

Per Söderberg, vice ordförande

Norrlandsförbundet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons