Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stopp-start kostar mer än det smakar

/
  • Allt fler biltillverkare erbjuder stopp-start-teknik. Näst på tur är Peugeot. Foto: Peugeot
  • Vid tät köbildning och i stadstrafik med många stopp är stopp-start-funktionen bra att ha. Men så värst mycket tjänar man inte ekonomiskt på det. Foto: Scanpix

Miljö säljer – inte minst när det gäller bilar. För biltillverkarna gäller det att jaga centiliter och milligram för att komma under de förbruknings- och utsläppsgränser som ställs upp av allt fler myndigheter. Men det är inte säkert att miljöeffekterna blir så stora att det är värt pengarna.

Annons

När bilindustrin pressar ner utsläppsnivåerna på nya modeller gäller det att komma under både nationella och internationella gränsvärden. Det ger nämligen bra försäljningsargument. I Europa mäts de här värdena i en speciell körcykel (New European Driving Cycle), som alla nya bilar måste genomgå för att bli certifierade.

I Europa utförs den här körcykeln på en så kallad rullande landsväg, där stopp- och startmoment, acceleration och andra trafiksituationer simuleras. Bilarna har inga förare utan hela resan är datoriserad.

När biltillverkarna justerar och finslipar sina drivlinor är det förstås den här körcykeln de främst siktar in sig på. Men en sänkning av bränsleförbrukning och avgasutsläpp i körcykelns moment kan innebära att värdena blir högre vid en annan typ av körning. Körcykeln har även fått kritik för att stämma dåligt överens med körning i verklig trafik.

Det senaste knepet som biltillverkarna använder sig av för att ytterligare anpassa bilarna till den aktuella körcykeln är att förse dem med så kallad stopp-startfunktion.

Eftersom körcykeln domineras av moment som motsvarar stadskörning, bilköer och stopp vid trafikljus, stänger den här tekniken automatiskt av motorn så fort bilen står stilla. Sedan startar den automatiskt igen när föraren trampar på gasen eller trycker ner kopplingspedalen.

Det ger en viss besparing för den som ofta kör i och runt storstäder med mycket köbildning och många stopp. Men det ger i princip inget utbyte alls för den som bor i glesbygd och kör en sträcka utan några egentliga stopp.

Det här bekräftas av Peter Ewerstrand som leder miljöbilsutvecklingen på Volvo Personvagnar i Göteborg.

– Besparingen beror ju mycket på hur och var man kör. Mot EU:s körcykel gör stopp-start ungefär fyra procent, vilket motsvarar 0,019 liter milen. Men i praktiken är besparingen lika med noll på landsväg och upp till tio procent i stan.

Volvo erbjuder i dag den här tekniken i sina mindre modeller C30, S40 och V50 med 1,6-liters dieselmotor. Men Volvo var långt ifrån först och många andra tillverkare har bilar med den här tekniken i pipeline. Men är det värt pengarna? Tja, Volvo tar 4 000 kronor för stopp-start. Och kör du enligt NEDC sparar du sisådär en 50-öring per mil.

Mer läsning

Annons