Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smart med eldrift i Berlin

/
  • Bild 1: Svenska Vattenfall producerar el med vindkraft i Tyskland och den används i företagets laddstolpar för elbilar i Berlin.Foto: Vattenfall
  • Bild 2: Det är enkelt men det tar tid att ladda en elbil. Just därför vill man sätta upp laddstolpar så att den kan laddas även när man inte är hemma.Foto: Vattenfall
  • Bild 3: Tyska kraftbolaget RWE samarbetar med Smart i projektet e-mobility Berlin.Foto: Smart
  • Bild 4: Den lilla Smart Fortwo i elbilsversion är moderföretaget Mercedes bidrag till elbilsprojektet i Berlin.Foto: Smart
  • Bild 5: En elbil är inte speciellt komplicerad tekniskt och den bör bli billigare i service än dagens bilar.Foto: Smart

Nu räcker det inte med två hål i väggen om man skall vara trendriktig. I vart fall inte om man skall följa trenderna i mobilitetens värld. Här är högsta mode en sladd i en stolpe på parkeringen.

Annons

Det handlar om laddstolpar till elbilar och det handlar om en stadsmiljö ingen vågat drömma om för några år sedan. Det finns nog ingen stad med gröna ambitioner som inte haft ämnet laddstolpar på ett antal föredragningslistor. Laddstolpar är ett tankställe för elbilar men också politikernas senaste kelgrisar när det gäller miljövänlig mobilitet.

På något sätt har själva laddstolparna blivit symbolen för en ren stadsmiljö som bygger på att man går över till att använda elbilar. Berlin var tidigt ute med ett elbilsprojekt och här är det, inte helt oväntat, två tyska biltillverkare, Smart och Mini, som står för själva bilarna medan elen och infrastrukturen sköts av två kraftbolag, tyska RWE och svenska Vattenfall.

 

Erfarenhet

Svenska Vattenfall samarbetar med Mini och man använder uteslutande el producerad av tyska vindkraftverk till försöket. Detta för att hela kedjan skall vara så miljövänlig som det går.

Vattenfall har planerat, designat och kommer att installera och sköta underhållet av 50 laddstolpar tillgängliga för allmänheten, plus 40 väggboxar som endast är tillgängliga för de BMW Mini som ingår i projektet. Hur den slutliga laddstolpen kommer att se ut är inte beslutat ännu men målet är en stolpe som fungerar för alla typer av elbilar.

– Vi är med på det här för att få erfarenhet inför en framtid med elbilar, säger Edvard Lind på Vattenfalls presstjänst.

 

Frågetecken

Projektet kommer att bli synbart i den tyska huvudstaden under våren 2009, då stolparna monteras upp och bilarna börjar rulla, och målsättningen är att kunna presentera en modell för utsläppsfri trafik.

Introduktionen av elbilar har gått snabbt och frågetecknen är lika många som utropstecknen. Elbilar ger oss en tystare trafikmiljö som dessutom är helt fri från CO2-utsläpp samtidigt som bilarna blir mindre komplicerade tekniskt än dagens bilar och det betyder lägre servicekostnader.

Mer läsning

Annons