Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säker och välutrustad, men stötig

/
  • C4 finns med bensinmotorerna 1,4 (90 hk), 1,6 (109 hk), 2,0 (136 hk), 2,0 (141 hk), 2,0 (177 hk), dieseln 1,6 (109 hk) samt med etanoldrift för senare årsmodeller.Foto: Tomas Hägg
  • C4 servas varje 3 000 mil. Fyra servicetillfällen (till och med 12 000 mil) kostar strax under 20 000 kronor hos märkesverkstad. Visst finns det begränsningar med bagaget, men utrymmet får godkänt.
  • Rattnavet är fast, vilket underlättat utformning och funktion av krockkudde. Notera informationstavlan ovanpå instrumentbrädan.
  • I baksätet i C4 sitter två vuxna ganska bekvämt. I mittdelen finns ett nedfällbart litet bord.
  • På informationstavlan ovanpå instrumentbrädan finns färddatordata samlat med hastigheten i mitten.
  • Citroën C4 kom 2004 som efterträdare till Citroën Xsara.

Mycket utrustning, högt säkerhetsbetyg och antisladd som standard gör Citroën C4 intressant som begagnad. Tråkigare är att den har fler fel än medelbilen.

Annons

C4 är trevlig att köra, den är lätt och fin i styrningen och testbilens tvålitersmotor på 136 hästar ger trygga och smidiga omkörningar. Kör- och åkupplevelsen bleknar en aning på grund av bitvis stötighet och spårkänslighet. Modellen hade 16-tums fälgar som standard, som med testbilens 205 millimeter breda däck med 55-profil (något lägre än vanligt) ger en hård och i många stycken slagig gång över ojämnheter och vägbulor. På bättre motorvägsasfalt är det inte lika påfallande, men längre färder blir nog tystare med lite bulligare däck.

Instrumenteringen är i mitt tycke skönt fransk (eller lite crazy om man så vill). Här är det flytande kristaller som gäller för exempelvis varvräknare och hastighet. Kanske ska man vara Citroën-fan för att uppskatta det, men den stora informationstavlan ovanför instrumentbrädan samlar färddatorinformation på ett tydligt sätt. Snyggt och praktiskt.

Nästa finess är att rattnavet inte följer med rattutslaget runt, vilket först känns lite konstigt. Fördelen ska vara att ett fast rattcentrum underlättar utformning och funktion av krockkudden.

C4 skickar med mycket utrustning, antisladdsystem är standard. Full pott hos Euro Ncap är förstås en fördel. Jag vill också lyfta fram de rejäla stolarna med en sittdyna tillräckligt lång för att göra sitt jobb, det vill säga avlasta benen när du kör långt. Jag sitter med andra ord gott bakom ratten, där stolens och rattens inställningsmöjligheter hjälper till. Knappar och reglage är lättåtkomliga, konsolen rymmer klimat och radio, ratten farthållare, volymknappar och kanalsökare.

Överblicken är bra framåt och åt sidorna, däremot ger jag tummen ner på bakåtsikten där sluttande tak och grova c-stolpar stjäl blickfånget i backspegeln.

Den formmässigt snygga sluttande taklinjen är inte lika trevlig när jag slår i huvudet första gången jag stiger ur bilen, vilket är en detalj som försämrar in- och ursteg för längre förare. Detsamma gäller baksätet, som annars har tillfredsställande takhöjd och benutrymme. I C4 har Citroën hittat mesta möjliga volym för bagage, väl i klass med konkurrenterna i klassen.

Bilprovningen ger Citroën C4 2005 ett lägre betyg än medelbilen för modellrelaterade fel. Bland ägarrelaterade fel fastnar många C4 i nätet med felaktiga strålkastare.

Kanske är det en försumbar detalj, men jag noterar även att bakdörrarna inte riktigt vill stanna i öppet läge.

Mer läsning

Annons