Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Partiklar – den dolda trafikfaran

/

Många längtar efter att ta en promenad en solig och vindstilla vårvinterdag. Men tänk i så fall på var du går. Vid sådant väder flyger de farliga partiklarna från trafiken som mest i luften.

Annons

Nog för att avgaser som ryker ur personbilar och tunga fordon innehåller tillräckligt mycket koldioxid för att vi ska tänka både på de personliga hälsoriskerna och hur miljön påverkas. Men i avgaserna finns också partiklar från fordonens förbränningsmotorer som är tillräckligt små för att kunna gå ner i luftvägar och lungor. Och vintertid river dubbdäcken upp partiklar från vägbanan samtidigt som det lossnar små partiklar från däcken. Också dessa är ofta små nog att andas in.

Värst är det torra och soliga vårvinterdagar, när asfalten ligger bar. Bäst är det när det regnar och är blött, då flyger inte partiklarna runt lika mycket.

De negativa hälsoeffekterna av partiklarna är stora. Man vet att de ökar risken för hjärt- och lungsjukdomar och statistiskt sett förkortar livet med några månader.

– Däremot vet vi inte tillräckligt mycket om hur olika slags partiklar påverkar människan, säger Mats Gustafsson, partikelexpert på VTI.

Nationella miljömål. Många kommuner har både mätt partikelhalterna under lång tid och haft ambitioner för att få ner halterna. Numera finns det nationella miljömål bestämda för hur höga halterna får vara. Man pratar om måttenheten PM10. Det är ett ganska grovt mått som lite förenklat beskriver partiklar små nog att andas in.

– Problemet är inte nytt, men det har hamnat mer i fokus i debatten om dubbdäck. Dubbdäck är en stor bov i dramat, de river upp väldigt mycket partiklar helt enkelt, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret i Göteborg.

I höstas införde Stockholm lokalt dubbdäcksförbud på Hornsgatan, en av landets mest partikelintensiva gator. Det ledde till flera debatter, men en av dem handlade om olika slags faror. Att köra utan dubbdäck ökar risken för olyckor i trafiken, men minskar antalet partiklar i luften vilket minskar risken för hjärt- och lungsjukdomar.

– Det är en svår debatt eftersom trafikolyckorna är så påtagliga och tydliga, medan effekterna av partiklar är mer diffusa. Däremot är de lika verkliga. Ser man det hela samhällsekonomiskt finns det mycket som talar för att man vinner mer på lokala dubbförbud än man förlorar, säger Mats Gustafsson.

I Göteborgs stad är man av samma uppfattning.

– Ett generellt dubbförbud i hela staden skulle innebära en för stor ökad risk för trafikolyckor, det tror vi inte på. Den ökade risken på enskilda gator i centrala staden är däremot så liten att man vinner större hälsoeffekter genom att få förbättrad luftkvalitet, säger Anders Roth.

Mer läsning

Annons