Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöbilen – mycket en fråga om bränsleval

/

Vill du göra en långsiktig insats för klimatet genom att köpa en miljövänlig bil och samtidigt göra en bra ekonomisk affär? Vi har testat en rad olika bilar och tipsar dig om vilken bil som passar dina behov bäst.

Annons

Två av bilarna går att köra på etanolbränslet E85, två går att köra på fordonsgas, som kan vara förnyelsebar biogas eller fossil fordonsgas, och en är bensindriven. Resten av testbilarna är dieseldrivna med olika teknik för att hålla nere förbrukningen och utsläppen.

Den lilla bensinbilen Nissan Pixo är billigast för den som kör korta sträckor medan Volvos V50 Drive, nu med start/stopp-funktion, är billigast för den som kör längre sträckor. De två gasdrivna bilarna ligger också väldigt bra till oavsett om man kör kortare eller längre sträckor. För riktiga långresenärer står valet mellan VW Passat EcoFuel, Volvo V50 Drive och Ford Focus trippelfuel.

Nissan bra stadsbil. En beräkning av kostnaden för de första 1 500 milen inklusive ett års skatt visar att Nissan Pixo klarar sig med en total kostnad på 9 615 kronor och Volvo V50 hamnar på 9 993 kronor. Nissan Pixo är dock betydligt billigare att köpa: endast 103 900 kronor. En mer välutrustad Volvo V50 Drive kostar 252 000 kronor. Räkna med en markant skillnad i både utrymme och komfort mellan de båda bilarna, men som stadsbil är Nissan Pixo ett utmärkt och billigt val med betydligt större utrymme än vissa andra småbilar.

Snålast med etanolen är Renault Clio som kostar 12 705 kronor för de första 1 500 milen inklusive skatt.

Konvertering bra lösning. Ford Focus trippelfuel är en etanoldriven Ford som konverterats till gasdrift i Sverige. Konvegas har fått sin konvertering Tüv-certifierad och satsar nu på att också konvertera andra Ford-modeller. För den miljömedvetne är konverteringen en unik lösning som gör det möjligt att köra på miljövänligt bränsle även då gasmacken ligger för långt borta. Bilen får också en bra räckvidd då den ordinarie tanken behålls vid konverteringen.

De flesta biltillverkarna satsar i dag på att bygga snåla dieslar som kvalar in under miljöbilsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer. Även bilar som Volvo XC60 Drive och VW Tiguan TDI 170 ger betydligt bättre totalekonomi med den nya bilskatten som relateras till bilens koldioxidutsläpp.

Fortfarande finns det ingen lösning som är perfekt på alla områden: dieseln är inte ett förnyelsebart bränsle, etanolen konkurrerar med matproduktionen och fordonsgasen är till hälften fossil i Sverige i dag. Det bekvämaste alternativet är dock diesel eftersom bilarna har en längre räckvidd och det finns gott om mackar.

Mer läsning

Annons