Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte längre en buss för folket

/
  • Den klassiska folkabussen har förvandlas till en jättelik limousin. Dessvärre har prislappen utvecklats i samma riktning. Nya VW Multivan är inte en bil för folket. Den fyrhjulsdrivna provbilen med dieselmotor och DSG-växellåda kostar 419 000 kronor.
  • Visst finns det lite busskänsla kvar bakom ratten på nya VW Multivan men man har också en suverän överblick i alla trafiksituationer. Bra materialval som håller personbilsklass.
  • Sätena kan skjutas fram och tillbaka för att ge maximalt benutrymme alternativt större bagageutrymme. Lyfter man ut stolarna helt så får man en magnifik skåpbil för 5,8 kubik bagage.
  • Rena limousinen, om man väljer den här luxuösa interiören. Men glöm inte beställa krockkuddar och krockgardiner bak, de ingår nämligen inte i standardutrustningen.
  • Den första fyrhjulsdrivna VW-bussen såg dagens ljus 1978.
  • Konkurrent: Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI, 379 000 kronor.
8-sitsig. Kan kombineras med 4x4. Minst busskänsla.
  • Konkurrent: Renault Trafic 2,5 dCi, 334 400 kronor.
9-sitsig. Robotiserad växellåda. Enbart framhjulsdriven.
  • Konkurrent: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD
317 000 kronor. 7-sitsig. Enbart framhjulsdriven. Automatlåda standard.

I Sverige kallades den för folkabuss och blev alla minibussars urmoder. Med usla köregenskaper och krocksäkerhet som en pappkartong tog den världen med storm. Nu är den femte generationen här – säker och fyrhjulsdriven.

Annons

Egentligen var det holländaren Ben Pon som kom på idén till folkabussen. Som VW-importör var han på fabriksbesök i Wolfsburg strax efter krigsslutet när han av en tillfällighet fick han se en ombyggd Type 1 som transporterade bildelar på fabriksområdet. Det märkliga ekipaget fick honom att åka hem och göra en ritning på det som några år senare skulle bli den legendariska VW Type 2 Kleinbus.

Type 2 fick precis som Type 1 en luftkyld boxermotor i rumpan och drivning på bakhjulen. Skyddet framför föraren och framsätespassageraren bestod av en tunn plåtvägg.

Braksuccé på 50-talet. Trots livsfarliga köregenskaper och obefintlig krocksäkerhet blev den lilla bussen en braksuccé.

Trots att det gått nästan precis 60 år sedan debuten har vi nu bara nått till generation fem. Eller T5, som det heter på VW-språk. Varje upplaga har således levt i mer än ett decennium.

Och även om köparen faktiskt måste betala 4 100 kronor extra för att få krockgardiner till de två bakre stolsraderna så är säkerhetsstandarden hos den nya VW-bussen svindlande överlägsen 1950-talets konservburksliknande skapelse. Köregenskaperna är inte riktigt i nivå med en vanlig personbil, i alla fall inte när det blir lite kurvigt, men du åker mycket tryggt och stabilt. Och har utmärkt överblick från den lite upphöjda positionen. För storfamiljen är det här förstås en dröm, om det inte vore för priset.

Höga priser. Provbilen är sjusitsig, fyrhjulsdriven, försedd med en nyutvecklad dieselmotor på 180 hästkrafter och en sjustegad DSG-växellåda. Pris: 419 000 kronor! Billigaste versionen kostar nästan 304 000 kronor men då får du bara en 115-hästars bensinmotor, framhjulsdrivning och manuell växellåda.

Inget för vanligt folk. VW Multivan kan alltså inte längre kallas folkabuss eftersom vanligt folk inte har råd att köpa den. Rullar den inte i tjänst som taxi, skolskjuts eller som färdtjänstbuss så körs den i någon annan verksamhet. Privata ägare kommer in först i andra eller tredje led.

Det går att beställa bilen med 40 centimeter längre axelavstånd och det går att beställa den i ett enklare utförande – fast då står det Caravelle på bakluckan. Som lastbil heter bilen Transporter.

Mer läsning

Annons