Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det våras för bilen

/
  • Det var ingen direkt rusning till Saabs monter på bilsalongen i Genève. Debatten om märkets framtid och de olika turerna kring försäljningen har inte nått särskilt långt utanför Sveriges gränser. Men nya Saab 9-5 dominerade förstås montern, som fortfarande var inrymd i GM:s ”kvarter”.
  • Prislistan blev precis klar till avtäckningen av helt nya Volvo S60. Den billigaste kostar 270 000 och den dyraste 394 000 kronor. Ett komplett förarsupportsystem, som bland annat kan bromsa bilen automatiskt om en fotgängare kliver ut i gatan, kostar 18 000 kronor. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Hyundai I-flow ger en liten föraning om framtidens former från det koreanska bilföretaget. Men den är ritad i tyska Rüsselsheim och har en rad nya tekniska lösningar som utvecklats tillsammans med kemiföretaget Basf.
  • Småbilscrossover kallar Nissan sin nya Juke. Bilen har en direktinsprutad 1,6-litersmotor och fyrhjulsdrivning som inte bara fördelar kraften mellan fram- och bakaxel utan också i sidled mellan höger- och vänsterhjul.
  • Porsche bjöd på en riktig överraskning när företagets vd Michael Macht avtäckte Porsche 918 Spyder. En supersportbil med mittmotor och 500 hästkrafter som inte släpper ut mer avgaser än en liten småbil. Tack vare plug in-teknik drar bilen inte mer än 0,3 liter milen. Batterierna är vätskekylda litiumjonbatterier placerade bakom förarplatsen.
  • Nya Kia Sportage är systerbil till nyligen presenterade Hyundai ix35. Den nya bilen är längre, bredare och lägre än föregångaren. Sportage lanseras med fyra motorer, två bensin och två diesel
  • Familjebussen är på väg mot en renässans tror man hos Volkswagen som i Genève lanserar en helt egenutvecklad Sharan. Föregångaren byggde VW tillsammans med Ford. Det finns bara två delar som nya och gamla Sharan har gemensamt- de två solskydden! Med en förbrukning på 0,54 liter milen sätter Sharan världsrekord i sin klass när det gäller bränsleekonomi.
  • Tro det eller ej, men den här lilla bilen med en liten 1,3-litersmotor som drivkälla är faktiskt en Aston Martin! Med tilläggsnamnet Cygnet. Gissningsvis tänkt som en andrabil i den sportiga familjen. Och så släpper den bara ut 113 gram koldioxid per kilometer.
  • Bit för bit har Audi läckt ut bilder och fakta om märkets nya småbil A1. På salongen i Genève får man se alltihop. Ocensurerat.
  • Årets bilsalong i Genève är den 80:e i ordningen och samtidigt passar Alfa Romeo på att fira 80 år genom att presentera den här jubileumsbilen med det märkliga namnet 2uettottanta. Som ska anspela på klassiska 60-talsroadstern Duetto. Bilen är ritad av Pininfarina.

Årets internationella bilsalong i Genève bjuder på över hundra premiärer och alla satsar på miljövänligare och bränslesnålare teknik. Aldrig tidigare har det avtäckts så många elbilar.

Annons

Medan fjolårets bilsalonger runt om i världen drabbades av flera kännbara avhopp i den finansiella krisens spår så märks det att den europeiska bilindustrin börjat återfå framtidstron. Den här gången är alla de stora tillverkarna är på plats i Palexpo i Genève.

250 utställare från 30 länder brer ut sig på 78 000 kvadratmeter och arrangörerna räknar med att närmare 700 000 besökare ska hinna besöka mässan innan dörrarna stängs den 14 mars.

Med sedan starten

Årets salong i Genève är den 80:e i ordningen men bara sex märken har varit med sen starten: Bentley, Citroën, Fiat, Lancia, Peugeot och Renault.

Ur svensk synvinkel är det förstås två bilar som lockar mest - helt nya Volvo S60 och helt nya Saab 9-5 - även om bilder på bilarna redan cirkulerat. Det gäller numera det mesta som visas på de internationella bilsalongerna, att tillverkarna inte vill riskera att drunkna i det stora utbudet utan själva "läcker" ut bilder och fakta redan innan de officiella premiärerna.

Framtidstro

I nästan alla montrar visas elbilar, hybridbilar eller bilar som kan köras på alternativa bränslen, samtidigt som allt fler tillverkare visar att det fortfarande går att göra de konventionella förbränningsmotorerna ännu snålare och ännu energieffektivare.

För bara en dryg månad sen, på bilsalongen i Detroit, rådde det nästan lite begravningsstämning inom bilindustrin. I Genève finns det inte ett spår av tvivel - nu våras det för bilen.

Mer läsning

Annons