Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att lyssna till den tysta majoriteten

/
  • Den tysta majoriteten måste bli bättre på att höras. Enligt SCB är mellan 70 och 80 procent av svenska folket positiva till fler fartkameror och poliser.  Foto: Scanpix/Arkiv
  • Foto: henrik hansson

– Det finns en utbredd missuppfattning om att svenska folket skulle tycka illa om polisens hastighetsövervakning. Men egentligen är det tvärtom. Det hävdar Thomas Lekander, analytiker på Vägverket i Borlänge, som i decennier följt hur opinionen sakta men säkert svängt.

Annons

I dag vill en överväldigande majoritet se mer poliser och fler hastighetskontroller på våra vägar. Men debatten har kommit att styras av en liten, men desto mer högljudd minoritet.

– Det är dags för den tysta majoriteten att göra sig hörd, säger Thomas Lekander.

Fast han tror inte att de trafikanter som faktiskt vill köra lagligt behöver vara lika högljudda som de som har tillgång till tidningar, debattspalter och färgglada tv-soffor. De är nämligen så många att det räcker med ett kollektivt mummel för att överrösta den skränande minoriteten. Som han tycker domineras av – motorjournalister.

Det är alltså inte så att det svenska folket förbannar fartgränser, trafikpoliser och automatisk hastighetsövervakning. Ska man tro Statistiska Centralbyrån så är mellan 70 och 80 procent av svenska folket positiva till både mitträcken, cirkulationsplatser, alkolås, fartkameror och trafikpoliser. De vill till och med ha mer av allt det här. Hälften av de tillfrågade skulle dessutom kunna tänka sig att betala extra för tekniska hjälpmedel i bilen som underlättar för dem att hålla laglig hastighet.

Thomas Lekander på Vägverket är inte dugg förvånad över det här utfallet i SCB:s undersökning. Han har i många år följt hur opinionerna svängt när det gäller olika trafiksäkerhetsinsatser.

– Svenskarna är i grunden ett laglydigt folk även om vi länge varit lite fartgladare än många andra européer. I dag är också de flesta väl medvetna om hastighetens betydelse för trafiksäkerheten och det genuina motståndet mot mitträcken och fartkameror har definitivt vänt. Men hur ofta ser man någon representant för denna folkliga majoritet bre ut sig i media?

De som skriver om bilar har enligt hans mening ännu inte har fattat att majoriteten av svenskarna kör bil för att de behöver ett transportmedel som tar dem från punkt A till B. De flesta tycker inte ens att det är särskilt roligt. För många är det rent av ett nödvändigt ont.

Bland alla dem som inte njuter av att få vrida om startnyckeln och sväva ut på ”the long and winding road” finns det till och med många som rent av känner ångest när köerna växer bakom dem och närmaste bil nästan kör in i bagageluckan.

– Men vem bryr sig om dem? Till råga på allt domineras den här stora tysta majoriteten av kvinnor. Och av pensionärer. Grupper som även i övrigt brukar marginaliseras.

Man kan inte heller dra slutsatsen att just de grupperna vill ha fler poliser och mera hastighetsövervakning för att de skulle vara sämre bilförare.

– Olycksstatistiken visar snarare på motsatsen.

Mer läsning

Annons