Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilskrotar försvinner – nu skickas bilarna till Afrika och Östeuropa

Nästan 80 000 färre bilar hamnade på bilskrotar förra året jämfört med 2007. Många tror att nedgången beror på att skrotningspremien avskaffats. I stället exporteras skrotfärdiga bilar till Afrika eller Östeuropa.

Annons

– Fortsätter det så här finns det snart inga bilskrotar kvar, säger Janne Emanuelsson på Bildelslagret i Vänersborg till TTELA.

Hans firma brukar få in runt 800 till 1 200 bilar på ett år. I fjol blev det bara 400 och hittills i år bara 20 stycken.

Henry Gustafsson på Sveriges bilskrotares riksförbund säger att skrotbilar i stället hamnar i Afrika eller Östeuropa, beroende vad bilarna ska användas till.

Bilarna töms på alla vätskor, sedan plattas de ihop och fraktas till Östeuropa som råmaterial.

De bilar som exporteras till bland annat Afrika behålls däremot i kördugligt skick, säger Henry Gustafsson.

– Många av bilarna går till Benin där bilarna sprids till övriga länder.

– Ofta används bilar med låg teknik så att man enkelt kan laga dem, säger han till tidningen.

En stor orsak till exporten tror Gustafsson beror på att skrotningspremien avskaffades för över ett år sedan. Då fick man runt 1 500 kronor per bil.

– I dag får man nästan ingenting när man skrotar bilen. Om någon erbjuder sig att köpa den för några tusen så är saken klar, säger han.

2006 utfärdades enligt riksförbundet 289 000 skrotningsintyg. 2007 sjönk siffran till 229 000 och 2008 till 151 000.

Mer läsning

Annons