Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Microsoft ska utmana med sin nya spelkamera

/
  • Spelredaktionens Jens Höglin fick en chans att testa Microsofts spelkamera Project Natal, som släpps innan jul, och är imponerad av den. Till vänster: radiojournalisten och ”På Spåret”-vinnaren Johanna Koljonen. Foto: Robert Zillén

Till jul släpper Microsoft Project Natal – en avancerad kamera som kan läsa av spelarens rörelser för att styra spel. Vi fick chansen att testa den nya tekniken vid en pressträff i Stockholm.

–Tanken med Natal är att vi ska försöka ta tekniken ur spelarens händer, säger Anouska Ruane, Microsoft.

Annons

I veckan samlades förväntansfulla speljournalister i prinsessan Lilians svit på Grand Hotel i Stockholm, för det första smakprovet av Project Natal – om man så vill Microsofts svar på de rörelsekänsliga handkontrollerna till Nintendo Wii.

Skillnaden gentemot Nintendos, och även Sonys kommande handkontroller, är att Project Natal inte behöver några handkontroller överhuvudtaget.

Precis som i fallet med Sonys Eye Toy handlar det om en kamera som har möjlighet att läsa av spelarens rörelser. Där slutar också likheterna, för under huven tickar långt mer avancerade komponenter.

Natal kan känna igen olika spelare, styras med rösten och läsa av 42 punkter på din kropp, vilket innebär en mycket större precision när du spelar.

Anouska Ruane, pr-ansvarig för Microsofts speldivision i Europa, förklarar:

– Kameran innehåller fyra komponenter. En rgb-kamera, en mikrofon, en 3D-sensor och mjukvaran som omvandlar rörelser och ljud till data som kan läsas av konsolen. Det fungerar ungefär som när man gör dataanimeringar och spelar in skådespelarnas rörelser och överför dem till 3D-modeller, säger hon.

– Den känner även av min position i rummet. Nu har ju inte alla människor ett så stort vardagsrum som i den här sviten, därför anpassar mjukvaran spelytan den läser av till rummets storlek, fortsätter hon.

Project Natal är främst anpassat för sociala spel och partytitlar. Anouska Ruane säger att den inte på något sätt är tänkt att ersätta den traditionella handkontrollen, utan mer fungera som ett komplement i lättsammare titlar.

Jag tror att den som vant sig vid att spela ”Modern Warfare” med handkontroll kommer att fortsätta göra det. Hardcorespel kräver en helt annan typ av precision än lekfulla partyspel. Skönheten i Natal ligger snarare i att man inte behöver fyra handkontroller. Det är bara att ställa sig framför kameran, sen är man med, säger hon.

– Vi vill helt enkelt ta tekniken ur händerna på spelarna så att alla kan vara med och spela utan förkunskaper.

Efter demonstrationen fick de samlade journalisterna en chans att testa spelet ”Ricochet” – en slags modern variant av ”Breakout” där det gäller att skjuta sönder block med en boll.

Precisionen känns omedelbart lovande. Avataren på skärmen följer smidigt mina rörelser, även om det finns vissa tendenser till fördröjningar. Så länge du rör dig i ett lugnare tempo svarar figuren på skärmen till och med på handrörelser. I spelets hetta kan man däremot känna att figuren har aningen svårare att hänga med i svängarna.

Det är klart jämförbart med Nintendos ”Wii Sports”, med skillnaden att du slipper riskera att knocka dina medspelare med en Wii-mote.

Det fungerar även mycket bra att styra i menyerna, bara genom att röra handen framför kameran i sann ”Minority report”-anda.

Det är naturligtvis omöjligt att säga hur bra Microsofts spelkamera kommer att fungera i skarpt läge. Vi fick till exempel inga prov på funktionerna med röststyrning eller ansiktsigenkänning. Trots det så lämnar jag sviten på Grand hotel med en positiv känsla. Precisionen i styrningen hos Project Natal fungerar faktiskt bättre än jag förväntat mig. Fungerar de andra funktionerna lika bra så har Nintendo och Sony all anledning att bli oroliga.

Mer läsning

Annons