Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vittrachef: Skolverkets siffror stämmer inte

/
  • ”Flertalet av våra undervisande pedagoger är lärarbehöriga. Men sedan är det så att vi har en annan medarbetargrupp i vår skolform också. Vi jobbar även med fritidspedagoger, skolvärdinnor och resurspersoner  i undervisningen. Och det framgår inte i Skolverkets statistik”, säger Stefan Regebro, skolchef Vittra.Foto: Ulrika Andersson

I Östersunds kommun finns fem fristående grundskolor. Flest andel lärare med pedagogisk högskoleexamen har Böle byskola. Lägst andel har Vittra där 30 procent av lärarna har pedagogisk högskoleexamen, enligt Skolverket. Men enligt Vittras skolchef Stefan Regebro stämmer inte Skolverkets siffror.

Annons

– Lärarbehörighet är viktig och jag tror att de här siffrorna inte riktigt stämmer, säger Stefan Regebro, skolchef Vittra.

I Vittras grundskola går 47 elever, inklusive gymnasiet har skolan totalt 325 elever.

– De behöriga pedagogerna för undervisningen i grundskolan är inte särskilt många i sammanhanget. Men vi har många andra funktioner för våra elever då vi ser att behovet för eleverna är stort. Det här drar ned statistiken lite grann, säger Stefan Regebro.

Anledningen till att Skolverkets siffror ser ut som det gör, menar han, har att göra med att Vittra tidigare hette Primrose friskola, men från december 2007 blev det alltså Vittra.

Enligt skolans uppgifter har Vittras grundskola fem lärartjänster. Av tre pedagoger har två lärarexamen och den tredje tar sin examen till jul. Två resurspersoner arbetar också på grundskolan, varav en är fritidspedagog.

För att få en tillsvidareanställning på Vittra så är en lärarbehörighet grunden berättar Stefan Regebro.

– Men det är viktigt att föra in i debatten att en lärarbehörighet inte är samma sak som kompetens. Man kan vara väldigt kompetent ändå.

Vittra är en estetskola med estetisk undervisning, förklarar han.

– I vår undervisning nyttjar vi till exempel erfarna och mycket kompetenta musiker i den individuella undervisningen som inte alltid har en formell behörighet. Samma sak gäller i datorkunskap där en mycket skicklig IT pedagog kan ha betydligt bättre kompetens i ämnet än till exempel vad en behörig matematikpedagog har, säger Stefan Regebro.

Mer läsning

Annons