Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strömsund ska marknadsföras från fashionabel Stockholmsadress

/
  • Strömsunds som turistmål ska stärkas genom en gemensam marknadsföring av hela södra Lappland. Tanken är att det ska ske från ett showroom, ett marknadsföringskontor, på bästa fashionabla läge i Stockholm.   Foto: Jonas Ottosson
  • Yvonne Lif-Lövbrand, ägare och vd till hotell, till höger, var under förra året på plats i Strömsund för att informera turistchefen Anna Gillgren, till vänster, och resten av kommunen om sina turistmarknadsföringsplaner för kommunerna i södra lapplands- trakten. Och Strömsunds kommun ställer sig positiva till dem.

Nu kan det bli gränslös marknadsföring av Strömsund som turistmål – från en fashionabel adress ett stenkast från Stureplan i Stockholm.

Annons

Kommunerna i gränstrakterna kring södra Lappland går samman om en förstudie där tanken är att marknadsföra inte bara sin egen kommun – utan hela området södra Lappland. Kommunstyrelsen i Strömsund ställde sig i förra veckan positiva till projektet.

– Det här är väldigt positivt. Turisterna som kommer hit bryr sig inte om kommun- eller länsgränser de ser mer till en region, säger Anna Gillgren, turistchef i Strömsunds kommun.

– Men kommunstyrelsen var tydlig med att hela kommunen ska marknadsföras, inte bara fjälltrakterna, säger hon.

Initiativtagare till projektet är Yvonne Lif-Lövbrand, ägare och vd till hotell Borgafjäll. För tio år sedan klev hon in och köpte det då nedgångna gamla arkitektritade hotellet av Dorotea kommun. Nu är företaget en succé som lockar gäster från när och fjärran och som dessutom kammar hem flera fina utmärkelser.

För att verkligen nå ut i världen med sin marknadsföring köpte Borgafjäll för några år sedan ett så kallat showroom, ett sorts reklamkontor, på bästa marknadsföringsadress ett stenkast från Stureplan i Stockholm, där kapitalstarka och utländska gäster flockas.

Men Yvonne Lif-Lövbrand tycker att tillsammans är man ännu starkare. Därför tittade hon över både kommun- och länsgränser för att få hjälp att saluföra och stärka varumärket södra Lappland.

– Som turist vill man komma till ett geografiskt område, säger hon.

För ett år sedan bjöd hon därför in Vilhelmina, Dorotea, Åsele samt Strömsunds kommuner, Länsstyrelsen Västerbotten, Tillväxtverket, Vägverket samt lokala entreprenörer till ett möte på Hotell Borgafjäll och det beslutades att man så småningom ska försöka bilda ett destinationsbolag som ska kunna marknadsföra regionen från showroomet på Östermalm i Stockholm.

– Vi måste jobba tillsammans om vi ska kunna konkurrera med resten av Europa, säger Yvonne Lif-Lövbrand och jämför hur finska orten Levi, som helt saknar fjäll, lyckas få utländska plan fulla med turister att stanna ett efter ett.

Även för att kunna påverka de lokala beslutsfattarna är det viktigt att samarbeta i en större region, anser hon.

– Då kan vi till exempel få till bättre vägar.

Foto: Jonas Ottosson

Mer läsning

Annons