Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Strömsund bli känd turistort i hela Europa

/
  • Anna Gillgren, turistchef i Strömsunds kommun, Yvonne Lif-Lövbrand och chefsanalytikern Björn Arvidsson ser fram emot ett samarbete för att marknadsföra destination Södra Lappland.

Södra Lappland marknadsförs tillsammans med norra Jämtland.

Enligt Yvonne Lif-Lövbrand är målet att skapa en exklusiv destination.

– Vi vill nå Europa, säger hon som driver Hotell Borgafjäll.

Annons

Förra veckan var Yvonne Lif-Lövbrand på plats i Strömsund för att prata om samarbetet som hon vill teckna med kommunen.

Nyligen öppnade Hotell Borgafjäll ett marknadsförings- och försäljningskontor på Grev Turegatan i Stockholm för i första hand Hotell Borgafjäll och Dorotea kommun.

Men Vilhelmina och Åsele kommun har också visat intresse. I samband med invigningen i maj förra året i Stockholm hade det körts dit åtta ton snö.

– Det blev en stor uppmärksamhet, säger Yvonne Lif-Lövbrand.

För tillfället håller man på att sy ihop ett samarbetsavtal för 2010 mellan de tre kommunerna Dorotea, Vilhelmina och Åsele där de marknadsför sig gemensamt i Stockholm.

– Vi vill nå ut till Europa. Den inhemska turismen har vi redan, säger Yvonne Lif-Lövbrand.

Nu har blickarna vänts mot Strömsunds kommun. Hotell Borgafjäll har skickat in inbjudan och undrar kommunen vill vara med och marknadsföra sig och regionen Södra Lappland.

Till LT säger Yvonne Lif-Lövbrand att det är viktigt att man samarbetar över kommun- och länsgränser.

Hon tror att på så sätt blir lättare att fatta politiska beslut om infrastrukturen i området.

– Tillsammans har vi en stor attraktionskraft. Ska vi konkurrera med Europa så måste vi arbeta gemensamt.

Yvonne Lif-Lövbrand tänker främst på en förlängd flygplats i Vilhelmina och en väg mellan Frostviken och Borgafjäll.

Hon säger också att ambitionen är att bilda ett destinationsbolag.

– Vi måste hitta en ny "fabrik" och vända den här utvecklingen. Det gäller att ha en internationell nivå när det gäller marknadsföring, säger chefsanalytikern Björn Arvidsson på Razormind.

Konsultföretaget Razormind har anlitats för att undersöka förutsättningarna för att skapa en exklusiv internationell destination över länsgränsen.

I december månad är de berörda kommunerna och näringsdepartementet uppbjudna till Hotell Borgafjäll.

För Strömsunds kommun skulle det kosta 80 000 kronor per år att finnas med på marknads- och försäljningskontoret i Stockholm.

Nu är det upp till politikerna att bestämma om det ska bli så.

– Ensam är inte stark. Jag hoppas att vi ska finnas med. Vi måste sudda ut gränserna, säger turistchefen Anna Gillgren.

Mer läsning

Annons