Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Apotekschefen en hängiven pillerrallare

/
  • Trivselfaktor 10! Harald älskar att pyssla med sin sin modelljärnväg. Foto: Ingvar Ericsson
  • Inredda byggnader med folk och en levande lantgård. Det är inte bara järnväg och tåg på Haralds modelljärnväg, där allt är byggt i skala 1:87, det vill säga H0.
  • Hobbyflitens lampa lyser ofta och länge hos Bettina och Harald som sysslar med kviltning respektive modelljärnväg.
  • – Räls ska ju se rostiga och oljiga ut och Fleischmanns originalräls är tyvärr väldigt rena och prydliga, säger Harald och lägger ner mycket jobb på att skiuta ner dem. Se jämförelsen.
  • Ett lokstall är under produktion och Harald justerar vänmdskinan som även skall få skalenlig bemanning.
  • Trivselfaktor 10! Harald älskar att pyssla med sin sin modelljärnväg. Foto: Ingvar Ericsson
  • Harald har inrett tågvagnarna med inredning, belysning och passagerare.
  • Ett jakttorn med en älg vid sidan och en björn som håller på att klättra uppför tornet för att läsa lusen av jägaren finns i ett skogsparti.

Det här handlar om Hammarstrands egen pillerrallare, chefen för Apoteket Vildhussen i Hammarstrand, Harald Gribkowsky, 60.

Annons

Ni som i dessa dagar går förbi apoteket kommer i skyltfönstret att hitta en julskyltning i form av ett litet tåg som drar på vagnar lastade med paket.

Tåget är hämtat från det som är på väg att bli en av södra Norrlands mera häftiga modelljärnvägar och som Harald sedan ett år tillbaka är i färd med att bygga upp hemma i villakällaren i Österforse, väster om Sollefteå.

Vem som helst kan bygga sig en modelljärnväg.

Det går bra att köpa färdiga komponenter och placera dessa på en stor skiva.

Dock gör han liksom inte så, han Harald.

Han kom tillsammans med hustrun Bettina för fem år sedan invandrande från Berlintrakten och bygger sin anläggning med synnerlig tysk grundlighet.

Ingenting lämnas åt slumpen.När han till exempel köper en tågvagn skruvar han isär den, elektrifierar den, monterar belysning, inredning och tillverkar slutligen passagerare.

Med stationsbyggnaderna är det samma sak.

Inredningen i restaurang, väntsal och godsmagasin är hemgjorda i Österforse, liksom personalen som arbetar där.

Ute på ängen betar kor och kalvar, på en åker slår man med lie och får hjälp av självaste Liemannen.

En älg vaktar under ett jakttorn medan en björn är på väg att klättra upp i detsamma.

Allt i skala H0, det vill säga 1:87.

Skalenlig är även tågtrafiken som hastighetsregleras på digital väg.

Anläggningen innehåller endast ångloksmodeller.

– Inget ångtåg med små lok gick fortare än 70 km/tim, påpekar Harald, som således på digital väg maximerat hastigheten till 1/87 av originalhastigheten och skapat en skalenligt långsam acceleration.

Mycket jobb har gått åt till att ge delar av anläggningen, inte minst rälsen, ett skitigt utseende.

– Räls ska ju se rostiga och oljiga ut och Fleischmanns originalräls är tyvärr väldigt rena och prydliga.

Harald Gribkowsky arbetar främst under helgerna med sitt projekt.

– Jag har fem mil till jobbet i Hammarstrand och när jag kommer hem på kvällen är jag ofta så trött att jag inte orkar sitta och bygga.

Således är det helgerna som går åt till detta pincettkrävande bygge vars nästa projekt består i att bygga ett lokstall och därefter ett nytt stationshus vid anläggningens digitalt styrda rangerbangård.

Det Gribkowskyska husets källare har tre större rum.

I ett av dessa bygger Harald sin järnväg, i det andra sitter Bettina med sin passion, kviltning, och det tredje rummet delar makarna för tillskärning av tygbitar respektive modellbygge.

Harald medger att hans järnvägsanläggning knappast kommer att gå att avlägsna från rummet den dag som huset säljs.

– Den får nog bli kvar.

– Jag hoppas att det är en modelljärnvägare som blir husets nye ägare så att vi därmed kan höja köpeskillingen med 100 000 kronor.

Harald köper en stor del av sina tillbehör från företaget Tåg & Hobby i Luleå, ett av få kvarvarande specialistföretag i vårt land.

Den tekniska utrustningen har han köpt från Tyskland.

Fleischmannfabriken har gått i konkurs och övertagits av Roco.

Även ikonföretaget Märklin har gått i konkurs, men en rekonstruktion är på gång och verksamheten lär inte vara död ännu.

– Det är dessutom trist att modellhustillverkaren Faller nyligen konkursat.

– Det finns inte längre några svenska modelltillverkare, något som lett till att Sverigers modelljärnvägar numera i stort sett uteslutande bebyggs med tyska hus.

Makarna Gribkowsky kom från orten Päwisin tre mil väster om Berlin.

Bettina har rötterna i gamla DDR och Harald i västberlin.

Bettina arbetar på hotell i Sollefteå och Harald har under sina år i Sverige arbetat på apoteken i Sollefteå, Jämtlands Änge och Strömsund och är nu verksam i Hammarstrand.

Mer läsning

Annons