Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadsbussar på biogas – då krävs en ny anläggning

/
  • Får vi bara in avfall så det räcker så kan vi producera biogas till Östersunds alla bussar, säger renhållningschefen i Östersunds kommun, Ola Skarin. Foto: Jan Andersson
  • Det skulle vara bra för miljön i Östersund om våra bussar körde på biogas, säger Ola Skarin.

Om Stadsbussarna skulle gå över till biogas i stället för den diesel som man nu kör på så behöver Östersunds kommun bygga en helt ny anläggning i Gräfsåsen. Den biogas man nu producerar i Göviken räcker inte för busstrafiken.

Annons

Om Stadsbussarna väljer att satsa på biogas som bränsle i stället för den planerade etanolen, så kommer inte den gasproduktion som kommunen nu har att räcka till.

Med dagens produktion räcker biogasen bara till halva bussbeståndet och samtidigt skulle alla de 150 fordon i kommunen som nu kör på biogas bli utan sitt bränsle.

– Så tanken är att bygga en helt ny anläggning för biogas som ska ligga i Gräfsåsen, säger renhållningschefen i Östersunds kommun, Ola Skarin.

Den anläggningen skulle producera gas av våra hushållssopor, som tillsammans med exempelvis slakteriavfall, vallgröda från jordbruket och visst avfall från olika företag som exempelvis Milko, skulle ge en produktion av biogas som ska räcka till 900 bilar eller 30 bussar som går 7 500 mil om året. Anläggningen beräknas kosta cirka 60 miljoner kronor och då ingår ett tankställe i Odenskog.

Samtidigt är det meningen att biogasanläggningen i Göviken ska finnas kvar och leverera samma mängd gas från kommunens reningsverk som den gör nu.

Ola Skarin säger att politikerna nu har ett år på sig att bestämma sig för om projektet blir av, annars måste kommunen hitta ett annat sätt att göra sig av med hushållssoporna.

– I december 2009 ska beslutet vara taget, säger han.

Kommunalrådet AnnSofi Andersson, s, tror personligen att den nya anläggningen kommer att byggas.

– Vi har ju tagit det beslutet i kommunen att satsa på biogas och då är det naturligt att vi kan garantera att det finns bränsle så det räcker. Dessutom skulle det vara det mest miljövänliga för kommunen om Stadsbussarna gick över till biogas. Problemet är väl bara att hitta avfall så att det räcker för den nya anläggningen, säger hon.

Länstrafikens vd Nils Harvard sköter upphandlingen även för Stadsbussarna. Han säger att det visserligen verkar intressant från miljösynpunkt att köra på biogas men att han helst skulle vilja blanda så att en del bussar går på biodiesel, några på etanol och ytterligare en del på biogas.

– Det är aldrig bra att lägga alla ägg i en korg. Då tror jag hellre på en viss mångfald.

För något år sedan verkade det vara klart att alla 30 stadsbussarna skulle drivas av etanol om något år, men nu har man alltså tänkt om.

– Vi har haft vissa inkörningsproblem med de tre testbussar vi haft i trafik, dessutom har det företag som skulle leverera bussarna haft svårt med produktionen, så innan vi gör en affär som kostar oss 75-80 miljoner för 30 bussar som ska vara i trafik i tio år så måste vi vara säkra på att vi väljer rätt, säger Harvard.

Han säger också att det absolut bästa för miljön är att man fördubblar antalet bussar i kommunen och ser till att folk lämnar bilen hemma i stället.

– Då gör man de största miljövinsterna, oavsett vilket bränsle vi kör på.

Mer läsning

Annons