Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerheten brister vid vägarbeten

Åtta av tio vägarbetare tycker att säkerheten brister på arbetsplatsen. Det största problemet är hänsynslösa bilister, framgår av en rapport från fackförbundet Seko.
– Folk respekterar inte hastigheter, säger Glenn Nordström, Seko.

Annons

Sommaren är den mest intensiva perioden på året för vägarbeten, men många som arbetar längs vägarna känner sig direkt oroliga.

– Att nästan varannan vägarbetare oroas över den bristande säkerheten är alarmerande, säger Janne Rudén, förbundsordförande för Seko, enligt ett pressmeddelande.

Mer än var tredje vägarbetare uppger dessutom att det under det senaste året uppstått en eller flera trafikincidenter på arbetsplatsen. Att det inträffar många olyckor vid svenska vägarbeten bekräftas också av Vägverkets egen statistik. Mellan 2003 och 2007 har 953 personer, de flesta trafikanter, skadats i olyckor vid vägarbetsplatser. Dessutom har 20 personer omkommit.

Rapporten bygger på en undersökning som Novus Opinion gjort bland 2 000 Seko-medlemmar inom vägbranschen.

Glenn Nordström sitter med i en arbetsgrupp för säkerhetsfrågor hos Seko.

Vad är problemet?

– Att vi inte får göra omledning av trafiken på de stora trafiklederna.

Vad menar du med omledning?

– Att man stänger av vägen och leder om trafiken tillfälligt till andra vägar.

I början av juli börjar det bli dags för de årliga bilsemesterfirarna att ge sig ut på vägarna. Glenn Nordström har förståelse för att många jämtlänningar som är ivriga att komma iväg tycker det är konstigt att allt vägarbete nödvändigtvis måste göras just när de ska på semester. Men allt har en förklaring. Det går inte att börja tidigare berättar Glenn Nordström.

– Det är det problemet som vi har i Norrland. Tjälen släpper inte förrän i maj, säger han.

Hur många kommer det att vara ute och arbeta på vägarna i sommar i Region Mitt?

– Det varierar. Men säkert 300–400.

De här olyckorna som drabbar vägarbetsplatserna. Vad ska man göra åt dem?

– Vi vill ha omledning av trafiken. Sedan är det bilisterna. De kör för fort.

Mer läsning

Annons