Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Rekrytera nya företag – och locka dem till länet”

/
  • Lennart Ivarsson, från numera nedlagda Flextronics, Annsofie Andersson, s, kommunalråd i Östersund, Maj- Britt Ringvall, SCF Betongelement och Christer Sundin, Diös fastigheter, utgjorde diskussions-panelen.  Foto: Henrik Flygare
  • Hur ser läget ut i länet? frågar LT Lisbeth Godin Jonasson, Svenskt näringsliv: ”Både positivt och negativt. Det har varit många varsel men arbetsförmedlingen har berättat att många också rekryterar. Företagandet i länet utvecklas också, det startas också nya företag”, säger hon.Mötet lockade företagare från hela länet.

Att få in nytänkande genom att bli bättre på att rekrytera både utifrån och att locka tillbaka utflyttade länsbor var ett förslag som diskuterades mycket under ett framtidseminarium bland företagare i Östersund på måndagen.

Annons

Hur ska länet gå stärkta ur lågkonjunkturen? Frågan stöttes och blöttes bland företagare, politiker och företrädare för kommuner i länet och länsstyrelsen.

Ronney Wickzell, moderator, inledde paneldebatten med att ställa en fråga till samtliga av deltagarna i panelen: vad anser du är den viktigaste utmaningen att anta för att regionen ska gå stark ur lågkonjunkturen?.

– Våga satsa och få in nya förmågor i företagen, säger Lennart Ivarsson, chef för nu nedlagda Flextronics.

– Från det kommunala perspektivet handlar det om att fortsätta investera, säger Annsofie Andersson, s, kommunalråd i Östersunds kommun.

– Östersund är den största kommunen i länet och måste vara en motor i regionen, säger Majbritt Ringvall, SCF Betongelement.

– Rekrytera företag från andra regioner, säger Christer Sundin, Diös fastigheter.

Hans förslag för att göra det möjligt är att göra länet till en kommun.

– Jag tror inte vi ska lägga kraft på det. Det vi kan säga är att vi är öppen för samarbete med andra kommuner, säger Annsofie Andersson.

Flera av deltagarna anser att gemensam rekrytering är en väg att gå för att få skjuts på företagen och etableringarna i länet och Östersund.

– I Östersund finns 6000 företag. 90 procent har under tio anställda. Men om de övriga tio procenten skulle rekrytera två personer skulle det sammanlagt bli 1200 stycken. Gå ihop i en stor annons och rekrytera gemensamt, säger Maggi Mikaelsson, länets förra landshövding.

– Det är ett annorlunda grepp, säger Annsofie Andersson.

– Ett intressant förslag, säger Christer Sundin.

Rolf Hilleberg, från tältföretaget Hilleberg, tror inte att det är något problem att rekrytera personal utifrån.

– Det är inget problem att få hit människor. Till exempel de som söker jobb hos oss har redan jobb men vill bo här. Men det handlar om att nå ut till människor, säger han.

Det var Östersunds kommun och Svenskt näringsliv som stod för arrangemanget.

– Syftet med dagen är att diskutera vad som är nödvändigt att göra för att stärka länet och Östersund efter lågkonjunkturen, säger Lisbeth Godin Jonasson, regionchef för Svenskt näringsliv.

75 företagare fanns på plats, Per-Åke Pettersson, Taxi Östersund, var en av dem.

– Det är bra att samlas och diskutera på det här sättet. Företag under press, som det blir i lågkonjunktur, fokuserar mycket inåt och försöker hitta lösningar var och en för sig. Men det lönar sig att lyfta blicken, vad en försöker göra kanske någon annan redan provat, säger han.

Redan efter sommaren märkte taxiföretaget av ett minskat antal affärsresande.

– Det har gått lite upp och ned sedan dess men totalt sett är det en nedgång, säger Per-Åke Pettersson.

Han tror att ett svar på frågan som seminariet kretsar kring kan vara att fokusera på det som företaget i länet är bra på.

– Vi ska inte bry oss så mycket om siffrorna på Wall street utan fokusera på det vi är bra på och att gemensamt marknadsföra oss, säger Per- Åke Pettersson.

Mer läsning

Annons