Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya lokaler och butiker ska locka till shopping

/
  • ”Det är jätteroligt att det blir ett mer varierat och roligare utbud nu. Det är bra för staden”, säger Sanna Olsson, som går andra året på Vittraskolans samhällsekonomiska program.
  • ”Det är jättepositivt att det kommer nya butiker. Gina Tricot och Vila är två favoriter som vi ofta besökt om                  vi varit någon annan stans, så det är roligt att de öppnar”, säger Malin Mortén och dottern Hanna från Vigge, som båda tycker att det är bra att många av de butiker som nu öppnar inte har så dyra saker. Foto: Ulrika Andersson
  • ”Den utveckling som sker här är bara en fördel och ser man till konkurrensen mellan Mittpunkten och Kärnan så ser jag inte det som ett hot. Jag tror att vi kommer dra åt varandra”, säger Anette Lindow centrumledare för gallerian Kärnan.
  • ”Det blir bättre utbud nu, förut har det varit mer inriktat på äldre”, säger Henrik Boman, Frösön, som även tycker att utbudet för killar stärks. Men fortfarande saknar han en skivaffär.

Nu behöver länsborna inte åka till Sundsvall för att komma åt ett brett utbud av butiker, kläder och prylar. Östersunds centrumhandel har spänt musklerna och redan i september växer butiksutbudet markant.

Annons

Sedan fastighetsägaren Atrium och Ljungberg, som äger en rad handelsplatser som PUB i Stockholm, tog över Mittpunktenhuset började förändringar ta vid.

Fastigheten har rustats för att passa ett bredare och större utbud av olika butiker. En del nya aktörer har redan öppnat. Och i september slår ytterligare en handfull butiker upp portarna.

– Och mer ska det bli, säger Mittpunktens marknadsområdeschef Svante Carlbring.

För handelsutbudet i länets residensstad har länge varit eftersatt, menar han. Och efter att ha känt av vad regionen hade för marknadsläge såg Atrium och Ljungberg läget att satsa på en handelsplats i Mittpunkten.

– Det har saknats ett brett utbud i en stad av Östersunds storlek, där det dessutom är ett långt avstånd till nästa stora regionstad, säger Svante Carlbring.

Men avstånd är inget som skrämt länsborna för att handla grejer.

– Många har åkt vidare till Sundsvall i stället, även norrmännen har gjort det. Därför var det ganska givet att våga förbättra utbudet, säger han.

Och en rad stora butikskedjor har nu valt att etablera sig i Östersund, vid sidan av de hyresgäster som redan huserade där eller i stan.

Klädbutiken Monki, med en inriktning på ungdomligare mode öppnade i våras. De danska klädkoncepten Vila, Vero Moda och Jack & Jones öppnar under september. Skokedjan Scorett och klockbutiken Ur & Penn likaså – samt Nordens snabbast växande modekedja från Borås, Gina Tricot.

– Vi har några ytor kvar i huset, bland annat på fjärde plan. Vi har förhandlingar på gång, men inget är klart att gå ut med än, säger Svante Carlbring.

Hur får man hit alla butiker?

– Det är professionell kunskap att skapa en bra mix, säger Svante Carlbring.

Men det handlar bland annat om att ha några så kallade ankarhyresgäster. Stora starka varumärken, som lockar både kunder och andra butiker.

– HM har alltid varit en sådan. I dag är Gina Tricot väldigt stora och kan sägas vara en som underlättar.

Finns det inte risk för allt- för stor konkurrens nu?

– Östersunds utbud har inte varit så stort jämfört med den köpkraft som finns här. Dit räknar vi även norrmännen. Den konkurrens som skapas nu är inte större än att man ska klara av den, säger Svante Carlbring.

Att städer med Östersunds storlek har ett handelscentrum även utanför centrum ser han inte som något större hot, möjligtvis kan det skapas vissa balansproblem för delar av utbudet beroende på uppgångar och nedgångar i konjunkturen.

I stället menar Svante Carlbring att den handelsutveckling Östersund nu genomgår snarare gör utbudet mer komplett. Hela centrum blir nu en viktigare konkurrent mot andra i stället.

Mer läsning

Annons