Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norrtåg presenterade ny satsning

/
  • Sara Carlemår, kommunikatör för Samba Marknad, kikar nyfiket på modellerna. Hon var själv med när X2000 gjordes om. Foto: Henrik Flygare
  • Lena Grelsson, marknadsutvecklare på Norrtåg presenterar satsningen med snabbtåg. Sträckan Sundsvall - Östersund kommer att ta två timmar istället för två timmar och 20 minuter.
  • På de nya tågen kommer det att vara möjligt att ta med både skidor och cyklar.
  • Thomas Hägg, styrelseordförande för både Norrtåg och länstrafiken i Jämtland är övertygad om att tidsplanen kommer att hållas. ”Det svåra har varit att få till riksdagsbeslutet, nu ska det inte vara några konstigheter”, säger han.
  • De nya tågen ska vara bekväma och ha bättre tillgänglighet än de gamla. Alla tåg kommer att ha trådlös internetanslutning och vid varje säte kommer det att finnas eluttag.

Beslutsfattare och aktörer i länet samlades förra veckan för att diskutera kollektivtrafiken. Norrtåg presenterade då sin nya satsning. Hög komfort och snabbare resor gäller vid starten i augusti 2011.

Annons

När beslutsfattare inom länstrafiken möttes under kollektivtrafikdagen, var Norrtågs satsning på utbyggnad av snabbtågsnätet i Norrland en av frågorna som diskuterades. Målet är att knyta samman buss- och tågtrafik för att förbättra pendlingsmöjligheterna.

Det är länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland som via sin gemensamma organisation Norrtåg kommer att ansvara för tågtrafiken i Norrland.

I augusti 2011 börjar de trafikera fem sträckor i Norrland. Detta innebär att sträckan Sundsvall - Östersund får en ökad turtäthet, från cirka fem turer per dag till upp emot nio turer per dag. Resan kommer också gå 20 minuter snabbare än tidigare.

– Det här innebär en kostnadsökning för skattebetalarna, från 4-5 miljoner per år till 6-8 miljoner kronor per år, säger Thomas Hägg, styrelseordförande för både Norrtåg och Länstrafiken i Jämtland.

Biljettpriser går inte att fastslå innan upphandlingen med operatörer är färdig.

– Möjligtvis kan det bli ett kvalitetspåslag med 10-15 procent jämfört med dagens biljettpriser, säger Lena Grelsson, marknadsutvecklare på Norrtåg.

De elva tågen som är sprillans nya när de levereras ska ha en högre tillgänglighet än de gamla tågen. Toaletterna blir större och tåggolvet kommer att vara i samma höjd som perrongen. Det kommer också att finnas trådlös internetuppkoppling i alla tåg och eluttag vid varje säte.

 

 

Mer läsning

Annons