Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Meråkerbanan kan snart gå på el

I åratal har det kämpats för elström på järnvägen mellan Trondheim och Storlien. Och nu verkar norska staten vara med på banan. Stortinget har valt att prioritera upp projektet i sin nya infrastruktursatsning.

Annons

I mer än tio år har politiker och andra på både svenska och norska sidan jobbat med att höja standarden på järnvägen som sträcker sig genom Jämtlands län och vidare över till Trondheim. Satsningarna skulle gynna både för persontrafiken, men framförallt för godstrafiken till och från den norksa hamnen.

På svenska sidan har det satsats åtskilliga miljoner för att rusta rälsen, bland annat hela banan ända till Storlien är fjärrstyrd.

Men på den norska sidan har investeringarna inte gått lika långt. Och tågen tuffar fortfarande på efter diesellok, längs den fem–sex mil långa Meråkerbanan mellan Trondheim och Storlien.

Under vintern och våren har frågan blivit än mer aktuell, eftersom den norska regeringen i januari lade fram sin plan för infrastruktursatsningar för de kommande tio åren.

I den utlovade norska infrastrukturministern Liv Signe Navarsete en satsning på landets ”eländiga” järnvägsnät – särskilt runt de fyra storstäderna Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim.

Men satsningarna på Meråkerbanan låg långt fram i tiden – själva utredningen var planlagd till andra hälften av tioårsperioden.

Under vintern har påtryckningarna från svensk sida därför intensifierats. Bland annat besökte en delegation från Jämtlands och Västernorrlands län stortingets transport- och kommunikationskommitté i mitten av maj.

– Det var båda länsstyrelserna samt representanter från näringsliv, politiken och den svenska regeringen med, säger landshövdingen Britt Bohlin.

De spetsade till sina argument ordentligt.

– Jag tror att de förstod allvaret i situationen, säger Britt Bohlin.

Om det var svenskarnas argument, eller något annat som avgjorde är oklart. Men när norska stortinget gick till beslut om infrastruktursatsningarna i förra veckan lyftes Meråkerbanans upprustning upp i prioriteringen.

Nu ska en utredning göras under första halvan av tioårsperioden.

– Det är vi väldigt glada för. Särskilt eftersom det var ett strategiskt viktigt beslut de kom med nu nästan i elfte timmen, säger Bohlin.

Anledningen är att det snart behöver investeras i nya lok. Och hade inte signalen om el på Meråkerbanan kommit hade det behövt köpas in nya diesellok i stället. Och de hade behövt köras under många år för att betala av den investeringen.

När tror du el på Meråkerbanan kan bli verklighet?

– Det vågar jag inte säga, med tanke på de tider som är. Men så fort som möjligt.

Mer läsning

Annons