Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsturismen sneglar på Vasaloppet för att locka fler besökare

/
  • Att det är roligt, välorganiserat och en folkfest är de tre ord som återkommer i undersökningarna av Vasloppet, säger Anna Hanspers som är sponsorchef för tävlingarna.

På tio år har Vasaloppsveckan, som innehåller nio olika lopp, vuxit från 15 000 till drygt 46 000 deltagare.

Annons

Ambitionen är att genomföra nya arrangemang i Vasloppets anda även under sommaren och andra delar av året.

Det här vill Jämtarna lära sig mer om.

Ett 50-tal deltagare och profiler inom länsturismen hämtade inspiration och nya idéer från Vasaloppet på Gamla teatern under onsdagsförmiddagen.

– Nytt för i år blir Cykelvasan och Stavgångsvasan. Vi gör också ett försök med Ultravasan som innebär löpning längs den nio mil långa sträckan, säger Anna Hanspers som är sponsorchef för Vasaloppet.

Även om Vasaloppet har en månghundraårig historia hade arrangemanget knappast blivit var det är i dag utan innovation, kommunalt mod och delaktighet på flera nivåer.

Det är några framgångsfaktorer som Anna Hanspers lyfter fram.

En tredjedel av intäkterna kommer från tävlingens sponsorer. Betydelsen av att utveckla sponsorernas vistelse under Vasaloppstävlingarna ökar också. I år skapades därför ett nytt forum där sponsorer och deras kunder träffades och umgicks under lättsamma former.

Arrangemanget på Gamla Teatern kan ses mot bakgrund av att Jämtland Härjedalen Turism har som mål att tydliggöra Jämtlands attraktionskraft. Jämtland ska vara norra Europas bästa region i att skapa arrangemang, heter det.

 

Mer läsning

Annons