Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafiken får pengar för sitt arbete med Björtandens transportprojekt

Nu har det blivit klart att Länstrafiken får betalt för sitt arbete med Björntandens transportprojekt- som skulle utmynna i spårbilar till det spektakulära bygget på Frösöbergets topp.

Annons

Tillväxtverket ville inte betala ut EU-medlen men nu har ärendet varit till Förvaltningsrätten och vänt, och Tillväxtverket godkänner transportprojektet.

– Nu är det städat efter det där. Det är inte bra att gamla surdegar blir liggande för länge, säger länstrafikens vd Nils Harvard.

En av delarna som ingick i det strandade Björntandenprojektet handlade om infrastrukturen, att tranportera människor och varor till och från toppen på berget.

Just transportfrågan i projektet blev ett EU-projekt. När finanskrisen tornade upp sig blev Björntanden nedlagd och Tillväxtverket- som betalar ut EU-medel- bestämde sig för att avslå ansökan från transportprojektet, samt ta tillbaka de 550 000 kronor som redan betalats ut.

Utetalningarav EU-medel görs i efterskott, och efter en period av projektarbete.

– Den första betalningen kom efter halva projekttiden och den andra delen skulle komma senare, säger Nils Harvard.

Länstrafiken överklagade Tillväxtverkets beslut till Förvaltningsrätten, före detta länsrätten. Efter en tids skriftväxling genom rättsinstansen tog Tillväxtverket tillbaka beslutet att avslå projektet, och länstrafiken tog tillbaka överklagan.

26 april meddelade Tillväxtveket att de accepterar de motiveringar till kostnader för projektet som länstrafiken argumenterat för.

– Och vi får ytterligare bidrag på 616 000 kronor, säger Nils Halvard

Trafikbolaget har gått med på att stryka 370 000 kronor, som inte godkänts som relevanta för projektet. Men den delen belastar inte länstrafiken menar Nils Harvard, anledningen är att bolaget vid projektstarten garanterades att det skulle bli plus-minus noll för länstrafiken.

Men Nils Harvard tycker det är synd att det aldrig blev några spårbilar upp till berget.

– Det hade blivit ett lyft för kollektivtrafiken och Östersund, säger han.

Mer läsning

Annons