Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaffemaskiner ny marknad för Milko

Milko ska sälja mjölk till en stor leverantör av kaffemaskiner och kommer in på en ny växande marknad.

Annons

– Milko har tecknat ett exklusivitetsavtal med Crem International om det här, säger Per Åsling, avgående styrelseordförande i Milko.

Crem International har målsättningen att vara ett företag som erbjuder en kopp kaffe, var på jorden gästen än finns. Bolagets ägs av en Sverigebaserad ägargrupp som uppger sig ha tydligt fokus på utveckling.

– Vi bidrar med mjölken och dom med tekniken och kaffet. Jag har redan sagt till i risdagen att det får vara nog med pulver. Nu vill vi ha riktig mjölk i kaffet, säger Per Åsling som representerar centern i riksdagen.

Marknaden finns både i Sverige och internationellt. En speciell förpackning har tagits fram på Milko tillsammans med mjölken, efter de krav på beskaffenhet som ställs i sammanhanget.

Planerna framkom i samband med Milkos årsstämma i Östersund i går.

Konsumenter som efterfrågar alltmer ekologiskt bedöms gynna Milko framöver, eftersom produkterna ska bli alltmer ekologiska.

– Men vi kommer att ha brist på ekoråvara från vecka 44. Efterfrågan ökar och jag hoppas vi får in fler ekobönder, enligt vd Göran Henriksson.

Han ser en tilltagande konkurrens både från norr och söder och även om man är på god väg måste Milko effektiviseras ytterligare.

– Det återstår ett ganska stort arbete med att sänka kostnadsmassan, säger Göran Henriksson.

Per Åsling avgick efter drygt ett decennium som syrelseordförande i Milko. Han gladdes åt att bolaget förbättrat resultatet med 135 miljoner och går med drygt 50 miljoner i vinst.

– Det är också er förtjänst. Jag hoppas ni känner att våren är här på mer än ett sätt, sa Per Åsling till stämmodeltagarna.

Han framhöll betydelsen av att konsumenterna varit beredda att betala en krona mer för lokalproducerad mjölk och att hela höjningen går tillbaka till mjölkbonden. Hittills är det frågan om 26 miljoner liter och lika många kronor.

– Under året har vi stärkt förankringen i det lokala samhället och genom landskapsmjölken har vi nu ett försprång.

– När bönder i andra länder krävde mer subventioner vände vi oss till marknaden.

– Vi gjorde det som ansågs omöjligt och det här är ett paradigmskifte, enligt Per Åsling.

Mer läsning

Annons