Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handels: Organisationer slimmas till bristningsgränsen

Färre anställda som måste jobba mer har blivit vardagen för många butiksanställda. Många mår dåligt över den ökade pressen vittnar fackförbundet Handels om.

– Organisationer slimmas till bristningsgränsen, säger Jana Pålsson, ombudsman Handelsanställdas förbund i Östersund.

Annons

Handelsanställdas förbund märker att många butiker minskar på personaltimmar. Det påverkar de anställda och innebär att få anställda måste jobba mer än vad de kanske egentligen orkar.

– Människor kan inte göra mer än sitt bästa, säger Jana Pålsson.

Hon säger att facket märker att allt fler mår dåligt över hårdare arbetstempo och att många butiker snart ha nått bristningsgränsen.

– Det går inte att krympa personalstyrkorna mer. Det är samtidigt inte konstigt att de slimmar organisationerna med tanke på vilka tider vi har i dag.

Jana Pålsson säger att risken finns att de anställda blir sjuka eller går in i väggen när arbetsbördan ökar.

– Det får bara inte ske. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det fungerar för de anställda.

Personal som känner sig väldigt stressade på jobbet och mår dåligt ska i första hand vända sig till arbetsplatsens skyddsombud. Finns det inget eller får de ingen hjälp kan de anställda i stället vända sig till facket.

– Vi går då in och hjälper till. Vi tittar på orsaken och om det går att reda ut problemen med arbetsgivaren. Får vi inte gehör vänder vi oss till Arbetsmiljöverket. De kan kräva att arbetsgivaren åtgärdar problemen, säger Jana Pålsson.

Eftersom det har blivit tuffare tider för dem som arbetar inom handelsyrken är det enligt Jana Pålsson ännu viktigare att arbetsplatserna har skyddsombud som kan arbetsmiljöfrågor.

– I många fall kan det uppstå problem hos den enskilda individen för att han eller hon tar på sig för mycket ansvar. Då kan ett skyddsombud på plats hjälpa till, säger Jana Pålsson.

Mer läsning

Annons