Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handeln i Östersund märker inte av krisen - än

Försäljningen i detaljhandeln minskar för första gången på tio år. Och det är främst den så kallade sällanköpshandeln som får stå tillbaka när folk lägger allt mer pengar på livsmedel.

Annons
Handlarna i Sverige ser allt dystrare på framtiden. Enligt en undersökning som branschorganisationen Svensk Handel gjort så börjar den ekonomiska oron i världen märkas tydligt ute i handeln. Tydligast märks hushållens förändrade köpvanor i den så kallade sällanköpshandeln dit kläder, byggvaror och elektronik hör. Analysen från Svensk Handel är att hushållen nu tvingas lägga allt mer pengar på dyrare livsmedel och bland annat därför avstår köp av varor som man inte behöver för stunden. Trots den dystra bild som kommer fram i Svensk Handels undersökning verkar sällanköpshandlarna i Östersund ta relativt lätt på trenden. - Generellt sett har vi inte märkt av den bild som kommer fram i den här undersökningen. Vi har färre besökare men de som kommer in handlar bra, säger Jenny Westergren som är butikschef på Hemtex i Östersund. Hon tror att många av Hemtex kunder inte bryr sig så mycket om den finansiella oron utan handlar i butiken för att de vill unna sig något som inte är så dyrt. Även på Rahms hushåll radio och tv i Östersund har man märkt av att färre kunder kommer in. Men den totala försäljningen har inte minskat. - Det är först i oktober som vi har märkt av det blivit färre kunder, säger Margaretha Melin som är butiksägare. Jan-Gunnar Åslund är anställd i butiken och fyller i: - Kanske en del väljer att inte köpa den där kaffebryggaren men har man bestämt sig för att göra om sitt kök så gör man det ändå. Även på Starlanders urhandel i Östersund är oron inför framtiden relativt liten. - I vår bransch går det inte tvärt upp och tvärt ner. Vi är inte konjunkturskänsliga på det sättet, säger Rolf Starlander som är butiksägare. Men han påpekar att kunderna verkar ha ändrat fokus en aning. - Eftersom vi även har service och lagar klockor så kan vi dra in mer på den biten. Jag har nog märkt att fler kommer in för att få sina klockor lagade i stället för att byta mot nya, säger han.

Mer läsning

Annons