Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Goda utsikter att få jobb för gymnasiesärskolans elever

/
  • Krister Söderqvist gillar inriktningen park, miljö och fastighet bland annat för att han alltid varit intresserad av att hålla på med maskiner. Foto: Ulrika Andersson
  • Veronika Eriksson går första året på gymnasiesärskolan och tycker att hon valt helt rätt. Hon får vara ute mycket och slipper sitta stilla  i skolbänken alltför mycket.
  • Traktorkort ingår i utbildningen på inriktningen park, miljö och fastighet. Här är det Patrik Andersson som kör.
  • Foto: Ulrika Andersson

Många av gymnasiesärskolans elever lyckas få arbete efter utbildningen. Hälften av de som gick ut det nationella programmet i våras har redan fått jobb.

Annons
Veronika Eriksson går första året gymnasiesärskolan på Palmcrantz i Östersund. Hon har valt inriktningen park, miljö och fastighet och hoppas få ett arbete med praktisk inriktning efter skolan. - Jag gillar utejobb och att få röra på mig mycket. Jag har gjort praktik på Jämtkraft tidigare och hoppas få jobb där, säger hon. På gymnasiesärskolan finns två huvudinriktningar. Dels ett individuellt utformat program för elever med mer omfattande funktionsnedsättningar och dels ett specialutformat nationellt program för elever som har lättare funktionsnedsättningar. De flesta som går i gymnasiesärskolan har ett arbete eller någon annan form av sysselsättning ordnad när de slutar skolan. Till exempel gick åtta elever ut från det nationella programmet i våras. Fyra av dem har redan fått arbeten. - En jobbar på bilverkstad, en annan på en mekanisk verkstad och en tredje på en elfirma, berättar Bengt-Åke Klang som är yrkesvalslärare på gymnasiesärskolan. Han är väldigt nöjd med att så pass många redan kommit in på arbetsmarknaden. - Vi ligger väldigt högt om man tittar på Sverige i stort. Om vi har fått 50 procent av våra elever ut i öppna arbetsmarknaden från nationella och specialutformade program så kanske snittet i landet ligger på 30 procent. Bengt-Åke Klang berättar att de övriga eleverna som går ut från gymnasiesärskolan får sysselsättning bland annat i den kommunala dagliga verksamheten medan andra har fortsatt att studera på folkhögskolor. På inriktningen park, miljö och fastighet får eleverna lära sig bland annat att köra olika typer av fordon och traktorkort ingår i utbildningen. Skolgången är praktisk inriktad men eleverna läser även fem timmar kärnämnen per vecka.

Mer läsning

Annons