Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glassiga broschyrer och mässor: Reklamen påverkar jättemycket

Situationen är likadan över hela landet. Mässor, öppna hus, affischer och en brevlådor som svämmar över av glassiga broschyrer. Det kan vara svårt att skilja på relevant information och en slogan utan täckning som riktar sig till niondeklassare som ska göra sitt gymnasieval.

Annons

Landets niondeklassare är hett villebråd för gymnasieskolor på jakt efter elevunderlag.

Kampanjerna har kritiserats för att vara osakliga, och därför införde Friskolornas riksförbund tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting förra året etiska regler, som bland annat går ut på att man inte får locka med saker som körkort, prylar eller resor, om dessa inte har en klar anknytning till utbildningens innehåll.

Enligt Mattias Grafström på Konsumentverket har skolorna skärpt sig och följer reglerna. Men för niorna som befinner sig mitt i floden av reklam, information och välmenande goda råd kan det ändå vara svårt att hålla isär vilket som är vilket, tror Anders Lovén vid Malmö högskola som forskar kring gymnasievalet.

– Eleverna kan inte sortera och tolka informationen som väller över dem. Det måste man jobba mer med i den studie- och yrkesvägledande verksamheten, säger Anders Lovén.

Även reklam som håller sig inom ramarna kan vara vilseledande, enligt Lisa Tönus, studievägledningsexpert på Skolverket.

– Att locka med prylar kan de flesta se igenom ändå, men det är desto lättare att låta sig luras av till exempel ett programs namn.

– De kan heta juridikprogrammet eller psykologiprogrammet, vilket ger en bild av att man pluggar jättemycket sådant.

– Men det kan röra sig om en extrakurs som man hade kunnat få som tillval på ett annat program, säger Lisa Tönus.

Den reklam som har störst effekt på eleverna är mässor och öppna hus, visar Anders Lovéns forskning.

Broschyrer, tv-reklam och annonser har mindre betydelse. Men i slutändan har marknadsföringen en mycket begränsad betydelse för elevernas val.

Det som påverkar eleverna allra mest är föräldrarnas åsikter.

– De har störst inflytande över barnens val.

– Eleverna lyssnar också på kamrater och studievägledare, säger Anders Lovén.

Mer läsning

Annons