Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Följde magkänslan och gjorde företaget lönsamt

När Martin Helmersson kom på tanken att köpa Föllinge Såg AB blev han avrådd av banken.

– Det går bara inte, det finns ingen lönsamhet, var budskapet.

Annons

Men han och kompisen Dan Eliasson följde magkänslan och köpte företaget i maj 2002. I dag har de femdubblat omsättningen.

Det gav honom också utmärkelsen Årets Unga Företagare.

– Sågverket har funnits i 20 år, säger Martin Helmersson, men tio år innan vi köpte det hade de nästan slutat såga i stället handlade det om hyvleri, snickeri och försäljning av byggvaror.

I dag är företaget ett blomstrande fullsortimentsvaruhus med eget hyvleri och sju medarbetare.

– Vi har inte märkt av någon lågkonjunktur, säger han. När vi köpte företaget fick banken oss att tänka om, vi måste helt enkelt höja omsättningen och vi ökade på lagret rejält. Samtidigt började vi satsa på jakt- och fisketillbehör och fritidskläder.

Eftersom 90 procent av länsborna jagar eller fiskar blev det ett vinnande koncept.

– Det finns något för alla hos oss, från spik till fritidskläder, säger han. Samtidigt har vi haft tur eftersom många just nu vill renovera sina fritidshus för åretruntboende.

För en tid sedan köpte de Segebadenpulkan med anor från 1893 som de börjat tillverka i Föllinge.

– Vi gör medar av plats, men vi ska lära oss trätillverkning också annars går den kunskapen i graven. Företaget hade legat i malpåse flera år innan vi köpte det, så vi kan prata om en nystart.

Ändå tycker han att det känns kluvet att få all uppmärksamhet eftersom de är två om utvecklingen. Men kollegan Dan Eliasson har fallit för åldersstrecket för att kunna få utmärkelsen.

Mer läsning

Annons