Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fett säljer som smör i solsken

/
  • ”Visst märks det att kunderna köper mer feta alternativ än förr, särskilt på smöret”, säger Lillemor Palm som fyller på en ny laddning mejerivaror på Hemköp vid Kyrkgatan i Östersund. Foto: Håkan Luthman
  • Marianne Hedman, Östersund– Jag undviker de feta alternativen, Jag köper Lätta, mager ost och mager grädde. Den smakar godare. Men ska jag steka en god köttbit behövs smör.
  • Ankie Fortkord, Östersund– Jag köper både och. Jag gillar Bregott, men min man vill ha fettsnålt.
  • Ingrid Olofsson, Östersund– Jag använder grädde och ingen lättmargarin, lightprodukter inte är nyttiga. Men när jag får främmande som vill ha fettsnålt så köper jag det.
  • Lisa bergström, Frösön– Till min dotter köper jag det feta alternativen, men till oss vuxna köper vi de lättare.
  • Guy Mommen, Belgien– I Belgien äter vi riktig ost, men vi har både feta och lätta varianter. Jag köper mellanmjölk, men använder ”riktiga grejer” när det behövs.

Efter flera år av kosthållning enligt den lätta linjen verkar det nu som om svenskarna återgår till sina gamla vanor: riktigt smör och grädde. Milko får köpa in grädde från andra mejerier för att säkerställa leveranser, och Livsmedelsverket är bekymrade.

Annons

Milko märkte särskilt av trenden i julas när svenskarna handlade till julbaket. Då gick smöret och grädden åt som – smör.

– Konsumenterna har ändrat sina vanor och vill ha riktigt smör och grädde och blivit något mer skeptiska mot lightprodukter, säger Lena Holmestig, kommunikationschef hos Milko.

– Redan sommaren 2007 såg vi tecken på trenden och det har sedan accelererat. Nu är det inte en trend längre utan ett faktum, säger hon.

För att exemplifiera hur Milkokunderna har lagt om sina vanor tar hon försäljningen av crème fraiche.

– Från 2007 till 2008 ökade försäljningen av den fetaste crème fraichen med 18 procent. Lightvarianten minskade under samma period med tre procent.

Och generellt har de fetare alternativen av färskvaror ökat de senaste två åren med 12 och 13 procent.

Milko har därför försökt ställa om produktionen till fördel för mer färskvaror, men det har inte alltid räckt. I vintern har det till och med tagit slut på smör i vissa butikshyllor i Värmland.

– Vi har dammsugat gräddmarknaden och köper just nu in från andra svenska mejerier för att säkerställa leveranserna till kunderna, säger Lena Holmestig.

Nya kostråd, som GI-metoden med lågt kaloriintag och högt fettintag, och en återgång till de gamla svenska vanorna tros vara en bidragande anledning till att trenden svängt.

För ett år sedan gav till och med Socialstyrelsen medhåll till den tidigare så omdiskuterade allmänläkaren Annika Dahlqvists råd till överviktiga och diabetes typ 2-patienter: lågt kolhydratintag och högt fettintag.

Några som dock fortfarande är bekymrade är Livsmedelsverket.

I en undersökning de nyligen genomfört har andelen svenskar som stryker på Bregott på mackan ökat, samtidigt som lättmargarinet täcker allt färre mackor. Även smör i stekpannan har ökat.

”Resultaten tyder på att det är en ganska liten del av befolkningen som följer Livsmedelsverkets kostråd om 500 gram frukt och grönsaker per dag, fisk 2-3 gånger per vecka och lättmargarin på smörgåsen” skriver verket.

Mer läsning

Annons