Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

El på Meråkerbanan avgörs nästa vecka

Om en vecka presenterar Norge hur de ska fördela satsningarna på den norska infrastrukturen för åren 2010–2019. Atlantbanegruppen hoppas på en elektrifiering av Meråkerbanan.

Annons

Sten–Ove Danielsson, ordförande i Atlantbanegruppen, tillika kommunalråd i Ånge, kallar sträckan för ”the missing link”, den saknade länken.

– En elektrifiering av Meråkerbanan, som är en sträcka på fem–sex mil är det enda som saknas, säger han.

I närmare 15 år har Atlantbanegruppen jobbat för att få till en upprustning av järnvägssträckan Stockholm–Trondheim och vidare mot Oslo.

Norge har satsat 60–70 miljoner på sin del av järnvägen. På svenska sidan har ännu större infrastruktursatsningar gjorts.

– På svensk sida har det investerats ett par miljarder. Bland annat har sträckan Östersund–Storlien blivit heldragen och gjorts fjärrstyrd. Och rälsen över Bollnäs har anpassats för snabbtåg, säger Sten–Ove Danielsson.

Men Meråkerbanan på den norska sidan är fortfarande inte elektrifierad, vilket innebär att tågen på den sträckan måste köras med diesellok. Det är därför passagerarna på Nabotåget får byta tågsätt och kliva på ett dieseldrivet tåg i Östersund mot Trondheim.

Elektrifieringen skulle innebära att man slipper detta.

– Det skulle kunna öka lönsamheten för Mittnabolinjen. Och SJ är även intresserade av att köra X2000-tåg från Stockholm ända till Trondheim, säger Sten–Ove Danielsson.

Men det är inte bara för passagerartrafiken som järnvägsförbättringarna på den norska sidan är nödvändiga, menar Atlantbanegruppen. Även godstrafik kan då bli intressant att frakta till och från de norska hamnarna.

– Elektrifieringen är jätteviktig både för Sverige och för Norge, säger Sten–Ove Danielsson.

I måndags träffades flera representanter för Atlantbanegruppen i Åre och diskuterade vad som fattas. Representanter och politiker i Tröndelagsområdet är eniga om att satsningen är viktig. Och hoppet ligger nu på den norska regeringens kommande infrastrukturssatsning för åren 2010–2019.

I onsdags fanns norska representanter från Atlantbanegruppen på Jernbaneverkets stora jänrvägskonferens i Oslo för att presentera sina argument.

Med på konferensen fanns även Norges infrastrukturminister Liv Signe Navarsete, som påpekade att Norge haft en eländig järnvägssatsning i flera år. Men nu ska det bli satsningar, utryckte hon.

– Det kommer att läggas särskild vikt på utbyggnad runt de fyra storstadsområdena, Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim, samt förbättring för mer godstrafik, sa hon på konferensen.

Men mer konkret information än så blev det inte. Om en dryg vecka presenteras dock planerna.

Atlantbanegruppen hoppas då att den norska regeringen satsar på Meråkerbanan. Annars dröjer det innan nästa infrastruktursatsning kommer.

Mer läsning

Annons