Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dans rop på hjälp: Vi behöver skrotpremien tillbaka

/
  • Bildemonteringsföretagen ställer krav på regeringen att återinföra bilskrotningspremien. ”Det är tungt nu. Jag går minus varje dag”, säger Dan Olander i Sörviken som ser att allt fler skrotbilar hamnar ute i naturen. Foto: Håkan Luthman

För tre år sedan tog bilskroten i Sörviken emot 1 500 skrotbilar. Förra året var siffran nere i 400. Dan Olander, Brunflos bildemon-tering, kräver nu i ett brev till regeringen att bilskrotningspremien återinförs.
– Det här är ett sista rop på hjälp.

Annons

Dan Olander har, med regionens bildemonterare i ryggen, skrivit ett brev till ministrarna i regeringen där han kräver att den slopade bilskrotningspremien på 1 700 kronor ska återinföras.

Och enligt honom är det av två anledningar.

– Det som har hänt nu är att folk drar ut sina gamla bilar i skogen. Det finns inget incitament för dem att forsla bilarna till demontering då bilskrotningspremien är borta.

– Det andra skälet är att regeringen utarmar en hel bransch.

Dan Olander berättar att han för bara ett par år sedan, innan premien skrotades, tog emot och demonterade runt 1500 bilar årligen. Förra året var han nere i 400 stycken – och antalet sjunker stadigt.

Han försöker ta på sig lite fler rena verkstadsjobb i lokalerna i Sörviken, men menar att det inte är hans huvudsysselsättning.

Från regeringshåll har han fått besked att bilskrotarna bör klara sig på de inkomster som reservdelsförsäljningen drar in samt metallskrotsförsäljningen.

– Vi kan inte leva på metallen. Priset är nästan nere på noll i dag. Och reservdelsförsäljningen är minimal.

Dan Olander säger att han, trots att han sagt upp sina anställda, går back varje dag.

– Jag kan gå minus en eller två månader till. Jag har näsan precis över vattenytan.

Detsamma gäller merparten av hans kollegor runtom i regionen.

I brevet till ministrarna pekar han tydligt på att regeringen åtminstone borde titta till miljöaspekten – om nu regeringen anser att näringen får lösa sina ekonomiska problem själva.

”Det är frågan om en mindre miljökatastrof som regeringen torde bära ansvaret för. Istället för att miljöbehandlas hos auktoriserade företag överlåter man nu på naturen att stå för detta och kommunerna att till väsentligt större kostnad klara renhållningen och miljöarbetet”.

Vad händer om bilskrotningspremien inte återinförs, som du ser det?

– Då går vi i konkurs. Det här är ganska enkelt. Gör vi ett jobb åt bilindustrin vill vi också ha betalt för det. Att skrota en bil kostar en demonteringsfirma ungefär 500 kronor och det är en kostnad som vi måste ha täckning för.

Mer läsning

Annons