Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butik försökte lura på Helena ny dator

/
  • Helena Andrén Niemi tror inte att hon är ensam om att bli utsatt för databranschens fasoner.

Vem kan man lita på? sjöng Hoola Bandoola band. Frågan är om man kan lita på datortekniker. Helena Andrén Niemi är i alla fall skeptisk efter att hon nästan blivit pålurad en ny dator för cirka 5 000 kronor.

Annons

– Det är moderkortet.

Det tvärsäkra beskedet fick Helena Andrén Niemi förra veckan av teknikern när hon kom för att hämta sin dator hos Alina Systems. Där hade hon lämnat in den för felsökning efter att den slutat fungera.

För att ta reda på vad som är fel har teknikern kollat menyn, felsökt minne, satt i en annan sladd och ett annat batteri. För detta fakturerar han 395 kronor. Däremot har teknikern inte öppnat datorns insida och tittat efter.

”Lösningen” på problemen var – enligt teknikern – att göra en backup på Helena Andrén Niemis sparade datafiler och sedan lägga in dem i en ny dator.

Sedan tog helt plötsligt Alina Systems tekniker av sig teknikerhatten och satte på sig försäljarvästen och försökte sälja på Helena Andrén Niemi en dator för 4 999 kronor. Men Helena Andrén Niemi lät sig inte övertygas om att det var ett moderkortsfel eller att hon behövde köpa en ny dator så lätt.

– Jag har jobbat som maskinreparatör tidigare. Så jag känner igen ett elfel när jag ser det.

Så i stället för att ”slanta upp” ett antal tusen kronor för en ny bärbar dator kontaktade hon en annan datorexpert.

Han öppnade datorn. Då visade det sig att datorfelet var enkelt och inte hade någonting med moderkortet att göra.

I stället var det en kabel som var smutsig. Efter att kabeln blivit tvättad med lite sprit fungerade Helena Andrén Niemis dator utan problem.

Helena Andrén Niemi säger att hon inte är ute efter att ”sätta dit” Alina Systems.

Utan det är själva fenomenet med att elektronikbutiker inte går igenom produkterna som lämnas in som hon reagerar på.

– Killen (teknikern, reds anm) som jag pratade med sa att jag skulle få samma svar överallt. Att det var moderkortet. Och jag tror honom, säger hon.

Du lämnar in din dator för felsökning. Sedan får du besked om att det är moderkortsfel. Men teknikern har alltså inte ens undersökt moderkortet. Vad tycker du om det?

– Jag tycker det är det som är så jävligt.

Hur säker var teknikern på att det var moderkortet?

– Han sa ju att det var det.

Mer läsning

Annons