Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Branschförening kritisk mot Bilprovningen

/
  • Slitna vindrutor en bortglömd trafikfara i Östersund anser Glasbranschföreningen. Men så är det inte tycker Bilprovningen. På bilden: Patrik Undrom, bilprovningen i Östersund.  Foto: Lars-Eje Lyrefelt
  • Göran Ottossons erfarenhet är att människor kör med sliten vindruta så länge det går, om de inte får påbackning på Bilprovningen. ”Det är som med glasögon. Det blir en gradvis försämring som man vänjer sig vid. När människor har bytt ruta brukar de bli väldigt förvånade över skillnaden”, säger Göran Ottosson.

Glasbranschföreningen konstaterar att Bilprovningen underkänner alldeles för få bilar med slitna rutor.

Bilprovningen i Östersund ställer sig frågande till siffrorna som presenterats.

Annons

Bara 0,6 procent, 208 av 35 000 bilar, som besiktigades 2008 på Bilprovningen i Östersund underkändes på grund av slitna bilrutor, konstaterar Glasbranschföreningen i ett pressmeddelande. Av 35 000 besiktigade bilar underkändes 208 på grund av slitna bilrutor.

Göran Ottosson, Bilprovningen i Östersund:

– Nog tas det rutor här, säger han.

– Eftersom vi är i monopolställning så är vi ålagda att ha ett egenkontrollssystem. Varje kvartal tittar vi bland annat på underkännelsefrekvens per hundra besiktningsprotokoll, säger han.

De granskar resultatet på individnivå, det vill säga för var och en av dem som arbetar på bilprovningen. Om de är dåliga på vindrutor upptäcks det genom kontrollsystemet. Några sådana indikationer har vi inte fått, konstaterar Göran Ottosson.

Resultatet i kontrollerna jämförs även med andra bilprovningar och nationellt.

Det finns dock utvecklingspotential i Bilprovningens möjligheter att kontrollera bilglas anser Göran Ottsson.

En undersökning som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort på uppdrag av Auktoriserat bilglasmästeri, visar att det är stor trafikfara med slitna vindrutor eftersom sikten försämras väsentligt.

24 försökspersoner fick i en simulator köra på en rak väg i 40 kilometer i timmen. De körde med bländande motljus och fick trycka på en knapp när en ko blev synlig vid vägkanten.

– Resultatet visar att siktlängden var 200 meter för en ny vindruta, men bara 90 meter för en ruta som körts 15 000 mil, säger Anne Bolling, VTI.

– Det borde vara lika viktigt att undersöka om en olycka beror på slitna vindrutor som om den beror på exempelvis fel på bromsar eller trötthet, säger Jimmy Langetun vid Auktoriserat bilglasmästeri.

 

Mer läsning

Annons