Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gasen i botten med kaffe och druvsocker

/
  • (stordragare)Med muskelkraft och god vilja startade kompisar till Jesper Jonsson hans folkracebil i lervällingen vid depån.
  • – Jag har ganska dåliga däck för den här sortens underlags, säger Jesper Jonsson.
  • (Lämplig tryfferingsbild)Banan kändes som om den flöt emellanåt.
  • Mara Andersson går igenom dagens tävling där hon slutade som segrare: ”Det här är en bra bana om den är torr, blöt blir det som om den flyter”.
  • Ettapuff
  • Här tog det stopp i tävlingen för Daniel Eckeskog, Ånge, som kliver ur och ger upp heatet.

Mycket skitigare än så här blir det inte i dessa sammanhang

Men på banan ger förarna järnet av ren glädje.

Annons

Första deltävlingen av sex i Sponsorcupen i Folkrace drog till sig 72 förare och en hel del publik på Rise motorstadion i Offerdal.

Jesper Jonsson som tävlar för Föllinge MK hade ingen laddningskabel och fick hjälp av kompisar att rullstarta bilen över lervällingen.

– Det här är roligt och man längtar efter att köra tävlingarna, säger Jesper som tävlar i juniorklassen för andra året och blev sexa totalt i A-finalen i lördags.

– Jag har ganska dåliga däck för den här sortens underlag.

Säker segrare i damklassens A-final blev Maria Andersson i Hede motorklubb.

Hon var i farten redan 1995 men gjorde ett längre uppehåll efter några framgångsrika år med många segrar.

• Vad är det som gör folkrace intressant?

– Adrenalinkicken i starten och att det är hjärtklappning i samband med tävlingen.

– Jag mår illa och kan inte äta på hela dagen inför en tävling. Det är kaffe och vatten samt några druvsockertabletter som gör loppet, säger Maria Andersson.

Hennes vinnarinstinkt bidrog till att det blev för mycket av det goda och innan uppehållet körde hon hela Sponsorcupen tre år i rad.

– Jag hade press och förväntningar på mig som gjorde att det inte blev roligt. Det bidrog till att jag lade ner tävlande några år, säger Maria Andersson.

Hon gillar tvådagarstävlingar. Då blir det något av en familjefest över alltihop eftersom förarna får möjlighet att umgås efteråt.

Mer än 6 500 kronor får inte en folkracebil kosta. Förarna får lägga anbud på varandras bilar och för Marias del har det inneburit att hon blivit av med bilen vid nästan varje tävling.

Betydligt fler körde i årets första tävling, jämfört med förra året, och enligt arrangörerna ser det bra ut inför fortsättningen av cupen.

Mer läsning

Annons