Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekryteringsnätverk i Härjedalen

Ett rekryteringsnätverk har bildats i Härjedalen. Detta främst för att främja utbildning och kompetens inom kommunen. Nätverket startades för att så många aktörer som möjligt ska kunna medverka har man beslutat skapa en IT-baserad mötesplats.

Annons

Till en början kommer nätverket och den IT-lösning man byggt upp att ägas och administreras av kommunens näringslivs-och utvecklingskontor.

– Men om nätverket i framtiden växer kan man tänka sig ett övertagande av hanteringen i en egen organisation, säger Henry Jonasson vid kommunen.

De aktiviteter/verksamheter man kommit fram till att rekryteringsnätverkets hemsida ska innehålla är följande:

Hemsida med offentlig informtion, presentation av Härjedalens näringsliv och arbetsmarknad. Kopplat till Inflyttarservice och arbetsförmedlingen m.fl. aktörer.

Presentation av nätverket och dess medverkande företag.

Presentera nuvarande behov-lediga tjänster.

Intern avdelning med inloggning-kommunikationsverktyg för den interna kommunikationen mellan medlemmarna i nätverket. Man ska kunna kommunicera med hela eller valda delar av nätverket.

Medlemskap. Det ska vara ett ansökningsförfarande till nätverket. Medlemmar registreras och godkänner gemensam värdegrund och regler.

Externa besökare ska via webbsidan kunna anmäla intresse att jobba i Härjedalen.

– De fördelar man vinner är möjlighet att kommunicera och utbyta erfarenheter när man har tid. Samverkan ska ske konstant. Man kan snabbt hjälpas åt med rekryteringsfrågor när det finns behov. Och det blir lättare att ta initiativ till gemensamma aktiviteter som annonsering eller att förse medföljande sambo, make/maka med jobb, säger Henry Jonasson.

I uppbyggnaden av rekryteringsnätverket har aktörerna varit kommunen, landstinget, arbetsförmedlingen, Sykes, Fortum och HMAB.

Mer läsning

Annons