Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket: Tågolyckan var främst bilförarens fel

Banverkets utredning visar att tågolyckan i Österede i somras orsakades av bristande uppmärksamhet hos föraren samt ”eventuellt brister i skyltningen av plankorsningen”.

Annons

Det var 19 juni som en bil kördes på av ett godståg i en plankorsning i Österede, utanför Bispgården. I bilen satt en 23-årig man som klarade sig mirakulöst från några allvarliga skador.

Godståget körde i 90 kilometer i timmen in i bilens högra bakdel, kastades runt och knäckte en elstolpe intill järnvägsspåret. Sedan studsade bilen tillbaka mot tåget, träffade första vagnen och krossades.

Bilen släpades också med tåget några hundratal meter.

23-åringen fick lindriga skador, bilen blev bara skrot, järnvägen fick omfattande skador och loket skadades lite.

Utredaren föreslår att det inom Banverket ska kungöras vilka regler som gäller vid skyltning av befintliga, ombyggda och nya plankorsningar, samt att Banverket och Vägverket ska samarbeta vad gäller besiktning och underhåll.

Utredaren föreslår också att tydliggöra vilka ansvar som åligger de inblandade.

I en artikel i LT 23 juni konstaterar Banverkets pressinformatör, Ola Nilsson, att järnvägsövergången inte är prioriterad att göra om till bevakad övergång då den ligger vid en liten grusväg med lite trafik.

I utredningen står att en medarbetare till personbilsföraren som kan ha varit vittne till olyckan, men inte har sökts eller hörts av utredaren.

Mer läsning

Annons