Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svaga vägar efter milt väder skapar problem för träbranschen

/
  • Gunnar Rödin, vd Rödins trä.”Det här vädret påverkar oss i allra högsta grad”, säger vd:n Gunnar Rödin. I Skanderåsen har de nu  fått gå ned från två skift till ett i fabriken.  Foto: Mattias Modéen

Sågverksindustrin drabbas hårt av novembers milda väder. Rödins trä måste gå ner från två skift till ett skift. Anledning: blött och varmt väder förstör vägarna och sätter stopp för virkesleveranser.

Annons

Förra året var det minusgrader och cirka två decimeter snö på många ställen i länet vid den här tiden. Men årets november månad har bjudit på en lång period av milt och fuktigt väder. Och temperaturen har enligt meteorologerna varit över den normala för årstiden.

Detta får negativa effekter på länets vägar. Lennart Hellsing vid Vägverket region Mitt säger att om det fortsätter att regna några dagar till så blir det fler vägar i länet som är avstängda än under vårens tjällossning.

– Många vägar i länet har redan nedsatt axeltryck till fyra ton, säger han.

Det innebär att bara personbilar och lätta lastbilar kan köra på dem. Något som i sin tur skapar stora problem för träbranschen. Rödins trävaru AB i Skanderåsen tillhör några av de drabbade.

– Det här vädret påverkar oss i allra högsta grad, säger vd:n Gunnar Rödin.

När skogsvägarna har blivit vattensjuka av allt regn och mildgrader har många virkesleveranser inte kunnat genomföras. Rödins trä får sitt virke från Primaskog och där har många transporter fått stå senaste tiden.

– Den här tiden har vi bara klarat av att leverera 50–60 procent av det vi normalt brukar leverera, säger Primaskogs vd Jörgen Göransson.

Virket blir liggande ute vid vägarna och når inte sågverken. Det påverkar produktionen hos Rödins trä i Skanderåsen.

– Det innebär att vi den här veckan har fått gå ned från två skift på grund av de dåliga vägarna, säger Gunnar Rödin.

Vad branschen hoppas på nu är kallgrader, och det snabbt. Då kan de köra på transporterna för fullt.

– Då blir det verkligen huggsexa om lastbilarna, säger Jörgen Göransson på Primaskog, och spår att det kommer köras virke nästan dygnet runt.

Mer läsning

Annons