Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räddningstjänsten vill ha bort olyckskurvorna i Hoverberg

/
  • Vid den mest omtalade olyckan längs väg 321 körde en lastbil rakt in i ett bostadshus i december 2003. Foto: Lennart Mattsson
  • Torbjörn Mårtensson, platschef för räddningstjänsten i Berg och deltidsbrandman i Svenstavik, tycker att det mest trafiksäkra vore att dra om väg 321. Foto: Sandra Högman
  • I början av februari i år körde en lastbil in i en personbil för att därefter hamna i diket  i kurvan där man kör in till Hoverberg.
  • Senast i måndags fick räddningstjänsten rycka ut till en av de olycksdrabbade kurvorna längst väg 321. Då hade en fullastad lastbil kört av vägen. Bärgningsarbetet tog 16 timmar.
Foto: Räddningstjänsten Svenstavik
  • Den 20 januari förra året sladdade en familj på väg till Åre av vägen i den södra kurvan.

Den olycksdrabbade vägsträckan i Hoverberg ska få bättre skyltning. Men räddningstjänsten anser att det behövs fler säkerhetsåtgärder.
– Det bästa vore om vägen byggdes om, säger Torbjörn Mårtensson.

Annons

I mer än 20 år har diskussionerna om väg 321 pågått. Det har funnits långtgående planer på ombyggnationer, men projekten har strandat i sista stund – oftast på grund av att det saknats pengar. Under tiden har flera olyckor inträffat i de två skarpa kurvorna i närheten av Hoverberg.

Den mest omtalade olyckan inträffade strax före jul 2003 då en lastbil kanade av vägen och körde rakt in i ett bostadshus. Mirakulöst nog skadades ingen allvarligt.

Senast i måndags körde en fullastad långtradare av vägen i den södra kurvan, den så kallade Dahlängerskurvan, – bärgningsarbetet tog omkring 16 timmar.

– Problemet med kurvan precis där man kör av mot Hoverberg är att den är för skarp. Dessutom är det ofta väldigt halt där under vintern, säger Torbjörn Mårtensson, platschef för räddningstjänsten i Berg och deltidsbrandman i Svenstavik.

– Jag har varit med om flera larm då trafikanter kanat rätt av vägen och ut på åkern här, fortsätter han och pekar i riktning mot Storsjön.

Men även under sommaren är det problem i den skarpa kurvan. Vägen mot den övre delen av Hoverberg, som korsar 321:an, orsakar ofta att det hamnar grus på vägbanan under sommarmånaderna. I augusti 2003 sladdade exempelvis en kvinnlig motorcykelförare i rullgruset, kraschade in i vägrenen och bröt ett ben.

Både Bergs kommun och transportföretag har krävt att vägverket ska förbättra trafiksäkerheten. Och vägverket arbetar just nu för att förbättra trafiksäkerheten på sträckan. Så kallade VMS-skyltar, där det går att lägga ut textade meddelanden, ska sättas upp inom kort.

– Fundamenten till skyltarna är redan på plats, säger Peter Rehnman, planerare på Vägverket region mitt.

– Förhoppningsvis uppmärksammar trafikanterna en talande skylt mer jämfört med en traditionell skylt, fortsätter han.

Men räddningstjänsten anser inte att en omskyltning räcker.

– Visst kan det hjälpa en aning, men det bästa vore om vägen byggdes om, säger Torbjörn Mårtensson.

Peter Rehnman håller med om att det bästa vore att vägen sträcktes om, men att ekonomin inte tillåter det just nu.

– Vägsträckan finns med på priolistan, men samtligt är det en hel del andra sträckor som finns med där. Vi har begränsat med pengar och det är ett problem vi får leva med, säger han.

Mer läsning

Annons