Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst ska utveckla förskolebarnen

/
  • Barnen på Hackås förskola får en smygtitt på skissen till det planerade konstverk som Maud Hedén Wikander ska designa till förskolans samlingssal.
Foto: Ulrika Andersson
  • Barnen på Hackås förskola får en smygtitt på skissen till det planerade konstverk som Maud Hedén Wikander ska designa till förskolans samlingssal.
  • Det är konstnären och Hackåsprofilen Maud Hedén Wikander som kommer att tillverka den två gånger en och en halv meter stora skapelsen.
  • Tavlan ska tillverkas av tyg och garn.

Hackås förskola tar nya grepp i undervisningen – med hjälp av specialdesignad konst.
– Tavlan ska gå att använda. Barnen ska kunna känna, titta och leka med bilden.

Annons

Det säger konstnären och Hackåsprofilen Maud Hedén Wikander som kommer att tillverka den två gånger en och en halv meter stora skapelsen.
– Det är spännande, en utmaning för mig. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare, säger hon.
Tavlan, som från och med i slutet av mars, kommer att placeras på en av väggarna i den nyrenoverade förskolan ska föreställa ett fantasifullt naturlandskap med massor av detaljer. Inspirationen till bilden har Maud Hedén Wikander hämtat från Astrid Lindgrens sagofigurer.
– Eftersom förskolans avdelningar är döpta efter platser och figurer från hennes böcker passar det bra, säger Maud Hedén Wikander.
Bilden kommer Maud Hedén Wikander att tillverka med hjälp av tyg och garn. Men förskolans alldeles egna konstverk kommer inte att bli en tråkig bild som barnen endast får titta på och som bara hänger och samlar damm. Tanken är att förskolans personal ska kunna använda tavlan i den pedagogiska verksamheten.
– Den ska gå att använda. Barnen ska kunna känna, titta och leka med bilden, säger Maud Hedén Wikander.
Bland annat har Maud Wikander Hedén tänkt sy fast en hare som går att använda som handdocka. Dessutom kommer det gå att gömma saker på ett par ställen i bilden.
– Det blir roligt för barnen att de inte bara kan titta på den utan också känna och göra något med konstverket, säger Tommina Nyqvist, förskollärare vid Hackås förskola.
– Vi har redan ett par idéer om hur vi ska kunna använda tavlan för att lära barnen exempelvis färger och former, fortsätter hon.

Mer läsning

Annons